Actueel :-)

Festival Hoogbegaafd - Week van de Hoogbegaafdheid (Festival Hoogbegaafdheid in Ureterp, Friesland: 16-3-2025)

Nieuws:

Ouderbijeenkomsten voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Anja de Groot (MeerdanIQ) 

en

Marije van der Molen-de Vries (Hoogbegaafd Advies)

Start online bijeenkomsten: 

25 november 2024 

tot en met 

21 februari 2025

Nieuws: 13 december 2024

Beschermde titel Register Toegepast Psycholoog NBTP ontvangen

Nieuws: 14 november 2024

Hoogbegaafd Advies heeft Kwaliteitskeurmerk KIWA ontvangen! 

Mijn Keurmerk ZZP-er Zorg: 

Certificaat van Vakbevoegdheid en Vakbekwaamheid Keurmerk ZZP'er Zorg

Nieuws:

Terugblik op de Voorlichtingsavond 22 mei 2024 Drachten

Hoogbegaafde tieners in het onderwijs: wat werkt?

Maatwerk & Tools voor tieners met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften

Veel enthousiaste reacties over de informatie die is gegeven!

Deze voorlichtingsavond krijgt waarschijnlijk wel een vervolg, want er was veel herkenning tussen ouders en de ene vraag met antwoord riep meteen weer nieuwe vragen op. De avond was echt te kort! 

Samen met Ingrid en Anja, bezin ik me op een vervolg, waarbij we de vragen van ouders én de antwoorden daarop, nog meer centraal willen stellen. 

De aanwezigen is inmiddels aanvullende achtergrond informatie toegestuurd! Mocht je dit onverhoopt niet hebben ontvangen, laat het mij dan weten: marije.hoogbegaafdadvies@gmail.com 

Wil je aanwezig zijn bij een dergelijke voorlichtingsavond, meld je dan aan via info@faktorfier.nl !

Onderzoek SCALIQ 

(On)gezien

Onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafde kinderen in het primair onderwijs

"Conclusie

Uit ons onderzoek is gebleken dat het onderbuikgevoel “we zien de slimme kinderen niet allemaal” klopt. Hoewel leerkrachten kinderen met een hoger IQ over het algemeen ook eerder als mogelijk (hoog)begaafd zien, zijn er grote verschillen in signalering van bijvoorbeeld jongens en meisjes, en maakt ook de achtergrond van kinderen duidelijk verschil in de kans om als hoogbegaafd kind gesignaleerd te worden. Zo zijn een lage sociaal economische status en een niet-westerse herkomst van leerlingen factoren die maken dat hoogbegaafheid bij kinderen minder snel wordt herkend. Veel van deze kinderen worden onderschat en zullen daardoor minder goed passend onderwijs ontvangen.

Er zijn daarnaast ook kinderen die juist worden overschat. Kinderen waarbij (te) hoge verwachtingen bestaan, en die daardoor wellicht vaker op hun tenen moeten lopen. Ook dat maakt passend onderwijs lastig: langdurig te weinig passende uitdaging krijgen kan schadelijk zijn, maar niet de juiste ondersteuning ontvangen omdat onterecht gedacht wordt dat waar je tegenaan loopt wordt veroorzaakt door hoogbegaafdheid is óók niet fijn.

Naast het goed blijven kijken en luisteren naar leerlingen, en het volgen van hun voortgang met betrekking tot het beheersen van de lesstof, is het dus aan te raden om ook gebruik te maken van objectieve en taal-onafhankelijke signaleringsinstrumenten. Op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat elk (hoog)begaafd kind gezien wordt. Want passend onderwijs begint met een goede signalering. Zowel bij het goed ondersteunen van leerlingen met een ontwikkelingsachterstand op enig vlak, als bij het bieden van voldoende uitdaging aan makkelijk lerende kinderen."

Bron: (On)gezien - SCALIQ 

Nieuws: 

19 september 2023: IQ-test KIQT+ is door COTAN beoordeeld!

De COTAN is de Commissie Testaangelegenheden Nederland

SCALIQ vermeldt op haar website:

"De KIQT+ is door de COTAN beoordeeld als een betrouwbaar instrument voor het meten van de intelligentie van (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen. De uitslag van de KIQT+ kan dan ook worden gebruikt voor onder meer keuzes op het gebied van onderwijs aan en ondersteuning van (hoog)begaafde kinderen. SCALIQ is enorm trots op en blij met deze beoordeling van COTAN, de onafhankelijke commissie die de kwaliteit van psychometrische instrumenten beoordeelt. Met name de lovende woorden op het gebied van het objectieve en duidelijke scoringssysteem en het goede testmateriaal springen eruit. De praktijk leerde ons al dat de KIQT+ zowel door diagnostici als kinderen gewaardeerd wordt vanwege het gebruiksgemak en de aansluiting bij de manier waarop (hoog)begaafde kinderen denken. Verdere details van de beoordeling van COTAN mogen we helaas niet delen, de rapportage is wel op de site van COTAN te lezen voor abonnees." ( bron: https://scaliq.com/faq/ )

Zie: https://www.cotandocumentatie.nl