Kortdurende coach trajecten
Kortdurend Coachtraject: Zelfinzicht: Yep! Ik kan dit (echt)!
Wil jij jezelf ook beter begrijpen?
Meer grip op je emoties krijgen?
Meer plezier ervaren in je relatie, met je kinderen of in je werk?
Heb je jezelf al vaker afgevraagd waarom je zo heftig reageert op anderen?
Of waarom je maar niet een keuze kunt maken uit de vele bijscholingscursussen van de werkgever, omdat je zoveel dingen interresant vindt?
Als je meer inzicht wilt in je persoonlijkheidseigenschappen, emoties, motivatie en executieve vaardigheden, en hoe deze elkaar belemmeren of juist kunnen bevorderen, dan kan het zeer nuttig zijn om d.mv. coaching zelf actief aan te slag te gaan. Op basis van jouw input tijdens gesprekken en eventueel aanvullende vragenlijsten en tests, krijg je in een aantal coaching sessies al concrete en gerichte handvatten, waarmee je meer grip krijgt op jezelf, makkelijker keuzes kunt maken die bij jou passen, dat je effectiever kunt leren en werken en lekkerder in je vel komt te zitten.
Onderdeel van dit traject kan zijn, één of meerdere van de onderstaande onderdelen;
Persoonlijkheidsonderzoek (16-70 jaar): Je krijgt d.m.v. een uitgebreide rapportage inzicht in jouw persoonlijkheidseigenschappen en hoe deze in wisselwerking met elkaar staan. Het gaat om de goed wetenschappelijk onderbouwde Big Five: Neuroticisme, Extraversie, Openheid, Altruïsme, Consciëntieusheid, die ieder afzonderlijk weer bestaan uit 6 facetten. Er zijn verschillende toepassingen mogelijk van het persoonlijkheidsprofiel, zoals; specifiek gericht op het vergroten van zelfinzicht, of voor bepaalde werksituaties, onderzoeken van aanleg voor leiderschap, voor selectie van personeel / vacatures etc.
Studie- en loopbaankeuze onderzoek (volwassenen): Je krijgt d.m.v. een uitgebreide rapportage inzicht in o.a.;
activiteiten die je graag doet
vaardigheden die je al beheerst
beroepen die je zou willen kiezen
de eigenschappen die je hebt
wat belangrijk voor je is
En hoe je dit kunt koppelen aan specifieke opleidingen, beroepen en functies. Je ontvangt specifiek op jouw afgestemde handvatten voor opleidings- en loopbaankeuzes, met de focus op HBO- en WO- niveau; keuze uit ruim 1500 beroepen en 700 opleidingen!
Prestatiemotivatie onderzoek (21-65 jaar, HBO- of WO-opleidingsniveau): Je krijgt inzicht d.m.v. uitgebreide rapportage in jouw prestatiemotivatie en persoonlijkheidseigenschappen die jouw prestatie bevorderen of juist belemmeren (en wat je hieraan kunt doen). Deze factoren bestaan uit 3 hoofddimensies, met elk een aantal subonderdelen;
Zelfverzekerdheid; dominantie, succesverwachtingen, flexibiliteit, onbevreesdheid, leergierigheid, voorkeur voor moeilijke taken en onafhankelijkheid.
Ambitie; afwijzing, doelgerichtheid, leergierigheid, competitiviteit, positieve faalangst, betrokkenheid, trots op prestaties, statusgerichtheid en flow.
Taakgerelateerde motivatie; internaliteit, doorzettingsvermogen en zelfcontrole.
Traject Samen Opruimen van de Belemmeringen:
Zit je niet lekker in je vel?
Huil je vaak?
Ben je snel overprikkeld of geïrriteerd?
Ervaar je geen balans tussen inspanning en ontspanning?
Lukt studie of werk even niet?
Voel je je eenzaam?
Voel je je onmachtig omdat het niet lukt om passend onderwijs of passende zorg te realiseren?
Of heb je moeite met plannen en organiseren, waardoor je vastloopt?
Het kan dan erg nuttig zijn om meer inzicht te krijgen in de soorten klachten die je ervaart, hoe ernstig deze zijn, te bepalen hoe je psychische belastbaarheid en draagkracht is. Waardoor worden de klachten veroorzaakt? We kunnen het samen onderzoeken en je kunt na een aantal coaching sessies hier zelf weer met goede moed verder mee. Onderdeel van dit traject kan zijn, één of meerdere van de onderstaande onderdelen;
Executieve functies en vaardigheden (volwassenen): Dagelijks gedrag wordt gerelateerd aan executieve functies, beoordeeld in diverse contexten. Dit onderzoek kan worden ingezet voor een breed scala aan vragen over bepaalde moeilijkheden, zoals moeite met plannen, organiseren, zelfsturing, aandachts- of leerproblemen, impulsbeheersing, emotieregulatie, werkgeheugen en taakgedrag. Het is mogelijk om coaching te krijgen om deze vaardigheden beter onder de knie te krijgen, zoals prioriteren, plannen, focus e.d.
Mentale en fysieke klachten onderzoeken (18-70 jaar). Voel je je somber, angstig of rusteloos? Heb je het idee dat je balans tussen inspanning en ontspanning zoek is geraakt? Heb je veel lichamelijke klachten? Hiermee krijg je meer inzicht in je psychische en fysieke belastbaarheid, de ernst van je klachten en concrete tips waarmee je aan de slag kunt. Het is mogelijk om coaching te krijgen om meer balans tussen inspanning en ontspanning te krijgen.
Onderzoek Emotieregulatie (18 t/m 65 jaar). Hiermee krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met emoties. Zijn dit helpende of juist niet helpende emotieregulatie strategieën? Wat kun je praktisch gezien doen om het jezelf makkelijker te maken? Ik zet hierbij veel expertise in over hoogbegaafdheid.
Onderzoek Sensorische Informatieverwerking (2 t/m 80 jaar); Je krijgt inzicht in de verwerking van sensorische informatie, eventuele kwetsbaarheden in de sensorische informatieverwerking en informatieverwerkingsproblemen. Zoals bv. kenmerken van autisme, ADHD, overprikkeling of onderprikkeling. Je krijgt o.a. inzicht in het vermogen om zintuiglijke prikkels te verwerken (en hoe je hiermee effectiever kunt leren omgaan), zoals; zicht, gehoor, tast, smaak en reuk, besef van het eigen lichaam, evenwicht en beweging en praxis en sociale participatie.
Aandacht en concentratie (8 t/m 55 jaar): Met een specifiek instrument meet ik de visuele aandacht, snelheid van verwerking van informatie en de concentratie. Je krijgt inzicht in het werktempo (snelheid van informatie-verwerking en variaties in het tempo), hoe precies, snel, geconcentreerd en correct je informatie kunt verwerken. De resultaten geven de mate aan van concentratie, zorgvuldigheid of impulsiviteit vs. snelheid en foutpercentages. Kan ook worden ingezet bij een vermoeden van ADHD, leerproblemen, loopbaanbegeleiding en werving & selectie. Het is mogelijk om gericht aan de slag te gaan om deze vaardigheden te verbeteren.