IQ-tests
Zowel voor jeugdigen, tieners, jongeren als volwassenen heb ik diverse tests beschikbaar.
Ik maak zoveel mogelijk gebruik van up to date en digitale instrumenten die een intelligentie hoger dan IQ 130 kunnen meten en zo mogelijk ook beoordeeld zijn door de COTAN met 'voldoende' of 'goed' op validiteit en betrouwbaarheid.
Afname is bij veel instrumenten op een digitale manier mogelijk (via een laptop of i-Pad in de praktijk), sommige gaan nog via pen en papier afname. Het hangt van de hulpvragen af, welke test het best passend is. Wanneer er bij een kind vermoedens zijn van hoogbegaafdheid i.c.m. faalangst, zet ik vaak de KIQT+ in, bij vermoedens van hoogbegaafdheid en ADHD of ASS zet ik de KIQT+ en de WISC-V meestal samen in, omdat ik dan zowel de hoogbegaafdheid als de sterktes en zwaktes goed in beeld kan krijgen. Bij jongeren en volwassenen zet ik de om die zelfde reden bijv. de WAIS-IV en de Raven's-2 in.
Hierna vind je meer achtergrond informatie over de verschillende intelligentietests die ik kan inzetten voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Intelligentietests voor de doelgroep 4-20 jaar:
KIQT+ (5 t/m 10 jaar)
IDS-2 (5-20 jaar)
WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar)
Raven's-2-NL (4-70 jaar)
Emotionele Intelligentie Quotiënt EIQ (8 t/m 18 jaar)
Intelligentietests voor jongeren en volwassenen:
IDS-2 (5-20 jaar)
Raven's-2-NL (4-70 jaar)
WAIS-IV-NL (16-85 jaar)
DESIGMA-Advanced (18-45 jaar)
Emotionele Intelligentie Quotiënt EIQ (8 t/m 18 jaar).
De volgende intelligentietests kan ik inzetten en zijn geschikt voor jeugdigen en tieners (4 tot 18 jaar):
KIQT+
(2022)
IQ 105-170
5 t/m 10 jaar
non-verbale afname (aanwijzen)
www.scaliq.nl
WISC-V
(2018)
IQ 40-160
6-17 jaar
i-Pad + materialen
of pen + papier
+ materialen
www.pearson.nl
IDS-2
(2018)
IQ 55-145
5-20 jaar
pen + papier + materialen
www.hogrefe.nl
EIQ
(2015)
IQ 70-130+
8 t/m 18 jaar
i-pad / laptop
of pen + papier
www.bsl.nl
Raven's-2
(2020)
IQ 40-160
4-70 jaar
i-Pad / laptop
of pen + papier
www.pearson.nl
KIQT+ (2022), IQ 105-170, 5 t/m 10 jaar
Positief beoordeeld (13-09-23) door de COTAN (Commissie Testaangelegenheden Nederland): zie: Actueel.
Intelligentie onderzoek KIQT+, bij vermoeden van hoge intelligentie / (hoog)begaafdheid (5 t/m 10 jaar); uit onderzoek* blijkt dat KIQT+ valide en betrouwbare resultaten geeft. Het onderzoek omvat; intakegesprek ouders, kennismaking met het kind d.m.v. spelmoment en observatie, afname van IQ-test KIQT+, scoring, analyse en rapportage. Ik beschrijf het kind volgens het DMGT-model in zijn of haar context. Direct dezelfde dag nabespreking met ouders en kind, waarbij je de rapportage per mail meestal binnen een week ontvangt. Dit intelligentie onderzoek geeft een zeer betrouwbaar beeld van de intelligentie, specifiek voor de begaafde en hoogbegaafde doelgroep, waarbij inzicht wordt verkregen in de algemene intelligentie, het visueel ruimtelijk inzicht, fluïde redeneren en kwantitatief redeneren. De test kan intelligentie meten tussen IQ 105 - IQ 170. De test is daarbij ook geschikt voor; kinderen van 5 t/m 10 jaar en voor kinderen met (een vermoeden van) AD(H)D, Autisme, Dyslexie, Dyscalculie, angst om te falen, (neiging tot) perfectionisme, te moeilijk denken, minder sterke verbale vaardigheden, moeite met werken onder tijdsdruk, gehoorproblemen en kleurenblindheid. Een volledige afname van de KIQT+ duurt ongeveer 1,5 uur (de verkorte afname ongeveer 45 minuten) en is voor kinderen een comfortabele intelligentietest. Ze werken 3 boekjes met elk 25 opdrachten door. Ik voer de scores in en je hebt meteen inzicht en overzicht d.m.v. een concrete en duidelijke rapportage, die je dezelfde dag online per mail kunt ontvangen.
* Onderzoek naar de KIQT+ : "De KIQT+ is door de COTAN beoordeeld als een betrouwbaar instrument voor het meten van de intelligentie van (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen. De uitslag van de KIQT+ kan dan ook worden gebruikt voor onder meer keuzes op het gebied van onderwijs aan en ondersteuning van (hoog)begaafde kinderen. SCALIQ is enorm trots op en blij met deze beoordeling van COTAN, de onafhankelijke commissie die de kwaliteit van psychometrische instrumenten beoordeelt. Met name de lovende woorden op het gebied van het objectieve en duidelijke scoringssysteem en het goede testmateriaal springen eruit. De praktijk leerde ons al dat de KIQT+ zowel door diagnostici als kinderen gewaardeerd wordt vanwege het gebruiksgemak en de aansluiting bij de manier waarop (hoog)begaafde kinderen denken. Verdere details van de beoordeling van COTAN mogen we helaas niet delen, de rapportage is wel op de site van COTAN te lezen voor abonnees." ( bron: https://scaliq.com/faq/ )
WISC-V (2018), IQ 40-160, 6-17 jaar
Uitgebreide Intelligentietest WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar), waarmee inzicht wordt verkregen in een breed scala aan cognitieve functies m.b.v. 14 subtests en 11 indexscores.
Het is mogelijk om een sterkte- en zwakteprofiel op te stellen.
Positief beoordeeld door COTAN.
Het onderzoek omvat: intakegesprek en kennismaking met ouders, kind (of jongere), spelmoment en observatie, afname van IQ-test, scoring, uitgebreide sterkte- en zwakte analyse en rapportage. Nabespreking met ouders, kind (of jongere) plus rapportage volgt binnen drie tot vier weken.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-160 en d.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd. D.m.v. deze test kun je de algemene intelligentie van kinderen in kaart brengen en een sterkte-zwakte analyse maken van de cognitieve functies en vaardigheden. De WISC-V is een zeer uitgebreide test, die 14 subtests bevat. Er zijn 7 subtests nodig om het totale IQ te kunnen bepalen, met de overige subtests kunnen aanvullende indexscores bepaald worden. Afname van de WISC-V kan via i-pad of met pen en papier en duurt ongeveer 2,5-3,5 uur (afhankelijk van of de verkorte of volledige afname is gekozen). De scoring, interpretatie en rapportage kan binnen een week of 2 tot 3 klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
IDS-2 (2018), IQ 55-145, 5-20 jaar
Zeer uitgebreide intelligentietest die zowel de intelligentie (cognitieve functies en executieve functies) als ontwikkelingsfuncties (psychomotoriek, sociaal-emotionele competenties, schoolse vaardigheden en werkhouding) in kaart brengt.
Met de IDS-2 is het mogelijk om een sterkte- en zwakteprofiel op te stellen (bij afname van alle onderdelen), maar het is ook mogelijk om alleen een aantal onderdelen af te nemen.
Positief beoordeeld door COTAN.
Het onderzoek omvat: intakegesprek en kennismaking met ouders, kind (of jongere), spelmoment en observatie, afname van IQ-test en eventuele andere subtests, scoring, uitgebreide sterkte- en zwakte analyse en rapportage. Nabespreking met ouders, kind (of jongere) plus rapportage volgt binnen drie tot vier weken.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies (o.a. visuele verwerking, lange- en kortetermijn geheugen, audititief- en ruimtelijk-visueel werkgeheugen, abstract denken en verbaal redeneren), in de range IQ 55-145. IDS-2 wordt afgenomen met pen, papier en diverse materialen en boekjes. De afname duurt (afhankelijk van de hulpvraag, leeftijd en de gekozen subtests) ongeveer 2,5 - 4 uur. De scoring, interpretatie en rapportage kan binnen een week of 2 tot 3 klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
EIQ (2015), IQ 70-130+, 8 t/m 18 jaar
De EIQ kan worden ingezet om de emotionele intelligentie te inventariseren; positief beoordeeld door COTAN
De Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotiënt EIQ, kan worden ingezet voor kinderen en jongeren 8 t/m 18 jaar en meet tussen IQ 70-130 (of hoger). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten. De uitkomsten hebben ook een voorspellende waarde m.b.t. ADHD en ASS. Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Raven's-2 (2020), IQ 40-160, 4-70 jaar
IQ-screener Raven’s-2 Progressive Matrices (4 t/m 69 jaar); let op: dit is alleen een IQ-screener!
Het onderzoek omvat: intakegesprek en kennismaking (voor kinderen: d.m.v. spelmoment en observatie), afname van IQ-test Raven's-2, scoring, analyse en kort rapport. Direct dezelfde dag nabespreking met ouders en kind, waarbij je de rapportage dezelfde dag per mail ontvangt. D.m.v. deze IQ-screener wordt het resultaat alleen omgezet in een IQ-score. De inzet van deze test raad ik alleen aan als er twijfel is over (hoog)begaafdheid of niet; als het er niet uit komt, hoef je geen duur intelligentie onderzoek te laten doen. Mijn ervaring is echter dat de KIQT+ meer secuur de intelligentie in beeld brengt.
De Raven's-2 PM is een non-verbale IQ-screener, die op de laptop of met een boekje en pen en papier kan worden gemaakt; de test is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassen (4 jaar t/m 69 jaar). De vaardigheden die gemeten worden, zijn het vermogen om tot nieuwe inzichten te komen, het vermogen betekenis te kunnen ontdekken in chaos, het vermogen waar te nemen en het vermogen verbanden te leggen. Hedendaagse theorieën over intelligentietests geven aan dat om progressieve matrijzen op te lossen de volgende cognitieve functies nodig zijn: waarneming van en aandacht voor visuele details, inductief redeneren, fluïde intelligentie, algemene visuele intelligentie, classificatie en ruimtelijk inzicht, simultane verwerking en werkgeheugen. De Raven’s-2 meet meer cognitieve vaardigheden o.b.v. aanleg dan op basis van ervaring. De test meet tussen IQ 40-160, en is ook specifiek geschikt voor mensen met een bovengemiddelde of hogere intelligentie en hoogbegaafden). Met de Raven’s-2 kan een snelle screening (20 minuten) plaatsvinden of een uitgebreidere test (30 of 45 minuten). Na invoering van de scores, heb je meteen inzicht d.m.v. een korte, concrete en duidelijke rapportage.
De volgende intelligentietests kan ik inzetten en zijn geschikt voor jongeren en volwassenen (16-85 jaar)
WAIS-IV
(2012)
IQ 45-155
16-85 jaar
i-Pad of pen/papier + materialen
www.pearson.nl
IDS-2
(2018)
IQ 55-145
5-20 jaar
pen + papier + materialen
www.hogrefe.nl
DESIGMA-Advanced (2017)
tot IQ 150
18-45 jaar
i-Pad of laptop
www.hogrefe.nl
EIQ
(2015)
IQ 70-130+
8 t/m 18 jaar
laptop / i-pad
of pen/papier
www.bsl.nl
Raven's-2 (2020)
IQ 40-160
4-70 jaar
laptop of pen/papier
www.pearson.nl
WAIS-IV (2012), IQ 45-150, 16-85 jaar
Intelligentietest WAIS-IV-NL (16-85 jaar): dit instrument is positief beoordeeld door COTAN
Dit is inclusief: intakegesprek en kennismaking, afname IQ-test, scoring, uitgebreide sterkte- en zwakte analyse, rapportage en nabespreking. Rapportage binnen ongeveer drie tot vier weken. Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-155. De WAIS-IV-NL is een volledig en uitgebreid intelligentie onderzoek en brengt de algemene intelligentie, het IQ, van jongeren en volwassenen in beeld. De 15 subtests van de WAIS-IV-NL meten uiteindelijk het TIQ en de Verbaal Begrip Index, Perceptueel Redeneren Index, Werkgeheugen Index en Verwerkingssnelheid Index. De test kan worden ingezet voor onder andere; selectie, het beoordelen van het algehele cognitief functioneren, inventarisatie van leerproblemen, voorspellen van prestaties t.a.v. studies en signaleren van neurologische en psychiatrische problemen; d.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd. Afname is mogelijk met pen en papier duurt ongeveer 3 uren.
IDS-2 (2018), IQ 55-145, 5-20 jaar
Zeer uitgebreide intelligentietest die zowel de intelligentie (cognitieve functies en executieve functies) als ontwikkelingsfuncties (psychomotoriek, sociaal-emotionele competenties, schoolse vaardigheden en werkhouding) in kaart brengt.
Met de IDS-2 is het mogelijk om een sterkte- en zwakteprofiel op te stellen.
Positief beoordeeld door COTAN.
Het onderzoek omvat: intakegesprek en kennismaking met ouders, kind (of jongere), spelmoment en observatie, afname van IQ-test en eventuele andere subtests, scoring, uitgebreide sterkte- en zwakte analyse en rapportage. Nabespreking met ouders, kind (of jongere) plus rapportage volgt binnen drie tot vier weken.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 55-145. IDS-2 wordt afgenomen met pen, papier en diverse materialen en boekjes. De afname duurt (afhankelijk van de leeftijd ongeveer 3,5 uur. De scoring, interpretatie en rapportage kan binnen een week of 2 tot 3 klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
DESIGMA-Advanced (2017), tot IQ 150, 18-45 jaar
DESIGMA-Advanced is een digitale test om de cognitieve vaardigheden van hoog opgeleide kandidaten in kaart te brengen.
Dit is inclusief: intakegesprek en kennismaking, afname IQ-test, scoring, analyse, korte rapportage en nabespreking. Uitkomst van de test is dezelfde dag bekend. Inzetbaar bij o.a.: selectie van kandidaten o.b.v. cognitieve vaardigheden, bv. bij sollicitatie op vacatures of bepalen van niveau qua studie of persoonlijke ontwikkeling. DESIGMA-A is de eerste test met figurale matrijzen waarmee je zelf het antwoord ontwerpt. Hierdoor vallen belemmeringen, zoals die bij sommige andere matrijzentests aanwezig zijn, weg. De DESIGMA-A is bedoeld om het verschil te maken tussen mensen met een (iets) hoger cognitief vaardigheidsniveau dan gemiddeld (HAVO/VWO / Bachelor/Master-niveau). N.a.v. de uitkomst kan een conclusie worden getrokken over de cognitieve capaciteiten van een persoon, zoals het vermogen om figuraal materiaal te analyseren, het zien van logische verbanden en het inductief redeneren (dus o.b.v. waarneming een nieuwe theorie formuleren). Dit kan worden bepaald voor het individu (individuele afname) of voor het individu ten opzichte van anderen in een groep van bijvoorbeeld studenten, werknemers of sollicitanten (groepsafname). De afnameduur varieert per persoon (ong. 45-60 minuten).
EIQ (2015), IQ 70-130+, 8 t/m 18 jaar
De EIQ kan worden ingezet om de emotionele intelligentie te inventariseren; Dit instrument is positief beoordeeld door COTAN
De Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotiënt EIQ, kan worden ingezet voor kinderen en jongeren 8 t/m 18 jaar en meet tussen IQ 70-130 (of hoger). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten. De uitkomsten hebben ook een voorspellende waarde m.b.t. ADHD en ASS. Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Raven's-2 (2020), IQ 40-160, 4-70 jaar
IQ-screener Raven’s-2 Progressive Matrices (4 t/m 69 jaar); let op: dit is alleen een IQ-screener!
Het onderzoek omvat: intakegesprek, afname van IQ-test Raven's-2, scoring, analyse en kort rapport. Direct dezelfde dag nabespreking, waarbij je de rapportage dezelfde dag per mail ontvangt. D.m.v. deze IQ-screener wordt het resultaat alleen omgezet in een IQ-score. De inzet van deze test raad ik alleen aan als er twijfel is over (hoog)begaafdheid of niet; als het er niet uit komt, hoef je geen duur intelligentie onderzoek te laten doen. Mijn ervaring is echter dat de WAIS-IV meer secuur en meer veelomvattend de intelligentie in beeld brengt.
De Raven's-2 PM is een non-verbale IQ-screener, die op de laptop of met een boekje en pen en papier kan worden gemaakt; de test is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassen (4 jaar t/m 69 jaar). De vaardigheden die gemeten worden, zijn het vermogen om tot nieuwe inzichten te komen, het vermogen betekenis te kunnen ontdekken in chaos, het vermogen waar te nemen en het vermogen verbanden te leggen. Hedendaagse theorieën over intelligentietests geven aan dat om progressieve matrijzen op te lossen de volgende cognitieve functies nodig zijn: waarneming van en aandacht voor visuele details, inductief redeneren, fluïde intelligentie, algemene visuele intelligentie, classificatie en ruimtelijk inzicht, simultane verwerking en werkgeheugen. De Raven’s-2 meet meer cognitieve vaardigheden o.b.v. aanleg dan op basis van ervaring. De test meet tussen IQ 40-160, en is ook specifiek geschikt voor mensen met een bovengemiddelde of hogere intelligentie en hoogbegaafden). Met de Raven’s-2 kan een snelle screening (20 minuten) plaatsvinden of een uitgebreidere test (30 of 45 minuten). Na invoering van de scores, heb je meteen inzicht d.m.v. een korte, concrete en duidelijke rapportage.