IQ-tests en ander onderzoek bij jeugdigen (basisschool leeftijd)
Als je merkt dat je kind intens reageert op prikkels en een bijzondere ontwikkeling laat zien (zoals uit zichzelf leren lezen of rekenen) en op één of meerdere gebieden voorloopt in de ontwikkeling, kan het zijn dat je vermoedt dat je kind (hoog)begaafd of hooggevoelig is. Hoe kom je daar achter?
Ik kan hierin ondersteuning bieden door middel van:
gesprekken over de ontwikkeling
het afnemen van intelligentie onderzoek (zie hieronder)
onderzoek te doen naar hooggevoeligheid en verwerking van prikkels en informatie
onderzoek te doen naar emotieregulatie, gedrag, executieve vaardigheden
onderzoek te doen naar leervoorwaarden, motivatie, faalangst, aandachtsproblemen of sociale problemen (vermoedens van ADHD of ASS).
Na het onderzoek maak ik hiervan een rapportage, waarin duidelijke adviezen en tips zijn geformuleerd, zodat het kind zelf, de ouders en eventueel school, hiermee verder kunnen.
Intelligentietests kinderen:
SCAIS (5 t/m 25 jaar)
KIQT+ (5 t/m 10 jaar)
IDS-2 (5 t/m 20 jaar)
WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar)
Raven's-2-NL (4-70 jaar)
EIQ: Emotionele Intelligentie Quotiënt (8 t/m 18 jaar).
KIQT+ (2022), IQ 105-170, 5 t/m 10 jaar en 11 maanden
Positief beoordeeld (13-09-23) door de COTAN (Commissie Testaangelegenheden Nederland): zie: Actueel.
Intelligentie onderzoek KIQT+, bij vermoeden van hoge intelligentie / (hoog)begaafdheid.
Uit onderzoek blijkt ook dat KIQT+ valide en betrouwbare resultaten geeft.
De test kan intelligentie meten tussen IQ 105 - IQ 170.
De test is daarbij ook geschikt voor; kinderen van 5 t/m 10 jaar en voor kinderen met (een vermoeden van) AD(H)D, Autisme, Dyslexie, Dyscalculie, angst om te falen, (neiging tot) perfectionisme, te moeilijk denken, minder sterke verbale vaardigheden, moeite met werken onder tijdsdruk, gehoorproblemen en kleurenblindheid.
Dit intelligentie onderzoek geeft een zeer betrouwbaar beeld van de intelligentie, specifiek voor de begaafde en hoogbegaafde doelgroep, waarbij inzicht wordt verkregen in de algemene intelligentie, het visueel ruimtelijk inzicht, fluïde redeneren en kwantitatief redeneren.
Een volledige afname van de KIQT+ duurt ongeveer 1,5 uur (de verkorte afname ongeveer 45 minuten) en is voor kinderen een comfortabele intelligentietest. Ze werken 3 boekjes met elk 25 opdrachten door. Ik voer de scores in en je hebt meteen inzicht en overzicht d.m.v. een concrete en duidelijke rapportage, die je dezelfde dag online per mail kunt ontvangen.
bron: www.scaliq.com
SCAIS (2024) 5 t/m 25 jaar
"De SCALIQ Adaptieve Intelligentie Screener (SCAIS) is ontwikkeld als hulpmiddel bij de zoektocht naar passende begeleiding, behandeling, zorg- of onderwijsaanpassingen voor kinderen en jongeren.
De SCAIS is in te zetten bij kinderen en jongeren van 5 tot en met 25 jaar, om snel en betrouwbaar een inschatting te verkrijgen van de algemene intelligentie. Die inschatting zal gegeven worden in vijf percentiel-intervallen: 0-20, 20-40, 40-60, 60-80 en 80-100. Het is daarmee geen vervanging voor uitgebreid intelligentieonderzoek, maar kan wel helpen bij de beoordeling of verder intelligentieonderzoek aan te raden is (en zo ja, welke instrumenten daarvoor het meest passend zouden zijn)." (www.scaliq.com)
"De opgaven van de SCAIS zijn qua opzet grotendeels vergelijkbaar met die in de eerste subtest van de KIQT+. (...) De SCAIS bestaat uit denkpuzzels, waarbij je een afbeelding ziet en aan moet geven wat er logischerwijs op de lege plek komt. Deze puzzels worden digitaal en adaptief aangeboden. We meten heel bewust de cognitieve potentie van een kind/jongere, niet wat hij/zij al weet. In de SCAIS zitten dus geen verbale opgaven of kennisvragen, om te voorkomen dat kinderen en jongeren uit een minder hoog sociaal economisch milieu, of waarbij thuis geen Nederlands wordt gesproken, worden benadeeld.
Om de scores te berekenen wordt niet alleen gekeken naar hoevéél opgaven iemand goed heeft, maar ook naar wélke opgaven dat waren.
Bij de afname van de SCAIS maakt u gebruik van een tablet of computer met een stabiele internetverbinding om de opgaven aan te bieden. Dit kan in de meest recente versie van alle veelgebruikte browsers. Na de afname is het resultaat direct beschikbaar." (www.scaliq.com)
"Voorbeelden van inzet van de SCAIS zijn:
Voorafgaand aan intelligentieonderzoek, om te beoordelen welk instrument het best passend zou zijn, bijvoorbeeld:
rondom de leeftijdsgrenzen van twee verschillende instrumenten, om te beoordelen of het beste kan worden gekozen voor de versie voor jongere of oudere kinderen/jongeren
om een keuze te kunnen maken tussen een instrument met de focus op (en een betrouwbaar scorebereik voor) een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een behandel- of begeleidingstraject van een jongere, bijvoorbeeld:
om te kunnen inschatten of de focus meer zou moeten liggen op het aanbieden van inhoudelijke kennis en feedback of juist op hands-on begeleiding
om te kunnen inschatten of bepaalde gedrags- of ontwikkelingsproblematiek het gevolg zou kunnen zijn van een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een traject voor indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs of jeugdhulp
om alvast een snelle inschatting van de algemene intelligentie te verkrijgen in afwachting van uitgebreider onderzoek (waarvoor vaak lange wachtlijsten bestaan)."
(bron: www.scaliq.com)
WISC-V (2018), IQ 40-160, met als optie: sterkte- en zwakte analyse
Intelligentietest WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar); Positief beoordeeld door COTAN.
D.m.v. deze test kun je de algemene intelligentie van kinderen in kaart brengen en een sterkte-zwakte analyse maken van de cognitieve functies en vaardigheden.
De WISC-V is een zeer uitgebreide test, die 14 subtests bevat. Er zijn 7 subtests nodig om het totale IQ te kunnen bepalen, met de overige subtests kunnen aanvullende indexscores bepaald worden.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-160.
D.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd.
Afname van de WISC-V kan via i-pad of met pen en papier en duurt ongeveer 3,5 uur. De rapportage kan binnen een week of vier klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
IDS-2 (2018), IQ 55-145, 5-20 jaar
Met de IDS-2 is een breed intelligentie onderzoek mogelijk (5-20 jaar).
De test is positief beoordeeld door de COTAN. Het is ook mogelijk om bepaalde onderdelen af te nemen;
Cognitieve functies (verkort of volledig intelligentie onderzoek), met tests voor visuele verwerking, lange- en kortetermijngeheugen, verwerkingssnelheid, visueel-ruimtelijk inzicht, abstract denken en verbaal redeneren.
Executieve functies
Ontwikkelingsfuncties op het gebied van:
Psychomotoriek (grove en fijne motoriek, visuomotoriek)
Sociaal-Emotionele Competenties (herkennen en reguleren van emoties, sociaal competent handelen).
Schoolse vaardigheden (logisch-wiskundig denken, taalvaardigheid, lezen en spelling).
Werkhouding (Consciëntieusheid en prestatiemotivatie).
Het opstellen van een sterkte- en zwakteprofiel is mogelijk na afname van alle subtests (onderdelen).
Het voordeel van de IDS-2 kan zijn dat Schoolse Vaardigheden en Executieve Vaardigheden los afgenomen kunnen worden en niet meetellen in de IQ-score.
EIQ (2015), IQ 70-130+, 8 t/m 18 jaar
De EIQ wordt ingezet om de emotionele intelligentie te inventariseren
Positief beoordeeld door COTAN
EIQ meet tussen IQ 70-130+.
Je krijgt inzicht in de sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten.
De uitkomsten hebben ook een voorspellende waarde m.b.t. ADHD en ASS.
Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Raven's-2 (2020), IQ 40-160, 4-70 jaar
IQ-screener Raven’s-2 Progressive Matrices (4 t/m 69 jaar)
Let op: dit is alleen een IQ-screener!
Deze test is nog niet beoordeeld door de COTAN (maar het is wel een verbeterde versie van de vorige Raven's test).
De Raven's-2 PM is een non-verbale IQ-screener, die op de laptop of met een boekje en pen en papier kan worden gemaakt; de test is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassen (4 jaar t/m 69 jaar).
De vaardigheden die gemeten worden, zijn het vermogen om tot nieuwe inzichten te komen, het vermogen betekenis te kunnen ontdekken in chaos, het vermogen waar te nemen en het vermogen verbanden te leggen.
Hedendaagse theorieën over intelligentietests geven aan dat om progressieve matrijzen op te lossen de volgende cognitieve functies nodig zijn: waarneming van en aandacht voor visuele details, inductief redeneren, fluïde intelligentie, algemene visuele intelligentie, classificatie en ruimtelijk inzicht, simultane verwerking en werkgeheugen.
De Raven’s-2 meet meer cognitieve vaardigheden o.b.v. aanleg dan op basis van ervaring.
De test meet tussen IQ 40-160, en is ook specifiek geschikt voor mensen met een bovengemiddelde of hogere intelligentie en hoogbegaafden).
Met de Raven’s-2 kan een snelle screening (20 minuten) plaatsvinden of een uitgebreidere test (30 of 45 minuten).
Na invoering van de scores, heb je meteen inzicht d.m.v. een korte, concrete en duidelijke rapportage.