IQ-tests bij jeugdigen (basisschool)
Als je merkt dat je kind intens reageert op prikkels en een bijzondere ontwikkeling laat zien (zoals uit zichzelf leren lezen of rekenen) en op één of meerdere gebieden voorloopt in de ontwikkeling, kan het zijn dat je vermoedt dat je kind (hoog)begaafd of hooggevoelig is. Hoe kom je daar achter?
Ik kan hierin ondersteuning bieden door middel van:
gesprekken over de ontwikkeling
het afnemen van intelligentie onderzoek (zie hieronder)
onderzoek te doen naar hooggevoeligheid en verwerking van prikkels en informatie
onderzoek te doen naar emotieregulatie, gedrag, executieve vaardigheden
onderzoek te doen naar leervoorwaarden, motivatie, faalangst, aandachtsproblemen of sociale problemen (vermoedens van ADHD of ASS).
Na het onderzoek maak ik hiervan een rapportage, waarin duidelijke adviezen en tips zijn geformuleerd, zodat het kind zelf, de ouders en eventueel school, hiermee verder kunnen.
KIQT+ (2022), IQ 105-170, 5 t/m 10 jaar en 11 maanden
Positief beoordeeld (13-09-23) door de COTAN (Commissie Testaangelegenheden Nederland): zie: Actueel.
Intelligentie onderzoek KIQT+, bij vermoeden van hoge intelligentie / (hoog)begaafdheid.
Uit onderzoek blijkt ook dat KIQT+ valide en betrouwbare resultaten geeft.
De test kan intelligentie meten tussen IQ 105 - IQ 170.
De test is daarbij ook geschikt voor; kinderen van 5 t/m 10 jaar en voor kinderen met (een vermoeden van) AD(H)D, Autisme, Dyslexie, Dyscalculie, angst om te falen, (neiging tot) perfectionisme, te moeilijk denken, minder sterke verbale vaardigheden, moeite met werken onder tijdsdruk, gehoorproblemen en kleurenblindheid.
Het onderzoek omvat;
intakegesprek ouders
kennismaking met het kind d.m.v. spelmoment en observatie
afname van IQ-test KIQT+
analyse en rapportage.
Ik beschrijf het kind volgens het DMGT-model in zijn of haar context. Direct dezelfde dag nabespreking met ouders en kind, waarbij je de rapportage per mail meestal binnen een week ontvangt. Dit intelligentie onderzoek geeft een zeer betrouwbaar beeld van de intelligentie, specifiek voor de begaafde en hoogbegaafde doelgroep, waarbij inzicht wordt verkregen in de algemene intelligentie, het visueel ruimtelijk inzicht, fluïde redeneren en kwantitatief redeneren.
Een volledige afname van de KIQT+ duurt ongeveer 1,5 uur (de verkorte afname ongeveer 45 minuten) en is voor kinderen een comfortabele intelligentietest. Ze werken 3 boekjes met elk 25 opdrachten door. Ik voer de scores in en je hebt meteen inzicht en overzicht d.m.v. een concrete en duidelijke rapportage, die je dezelfde dag online per mail kunt ontvangen.
WISC-V (2018), IQ 40-160, met als optie: sterkte- en zwakte analyse
Intelligentietest WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar); Positief beoordeeld door COTAN.
D.m.v. deze test kun je de algemene intelligentie van kinderen in kaart brengen en een sterkte-zwakte analyse maken van de cognitieve functies en vaardigheden.
De WISC-V is een zeer uitgebreide test, die 14 subtests bevat. Er zijn 7 subtests nodig om het totale IQ te kunnen bepalen, met de overige subtests kunnen aanvullende indexscores bepaald worden.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-160.
D.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd.
Het onderzoek omvat:
intakegesprek met ouders
kennismaking met jeugdige of jongere, incl. spelmoment, observatie of gesprek
afname van IQ-test, uitgebreide sterkte- en zwakte analyse en rapportage
nabespreking met ouders, kind (of jongere) plus rapportage binnen ong. vier weken (afhankelijk van de drukte op dat moment).
Afname van de WISC-V kan via i-pad of met pen en papier en duurt ongeveer 3,5 uur. De rapportage kan binnen een week of vier klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
IDS-2 (2018), IQ 55-145, 5-20 jaar, met optie: sterkte/zwakte profiel
Met de IDS-2 is een breed intelligentie onderzoek mogelijk (5-20 jaar). De test is positief beoordeeld door de COTAN. Het is ook mogelijk om bepaalde onderdelen af te nemen;
Cognitieve functies (verkort of volledig intelligentie onderzoek), met tests voor visuele verwerking, lange- en kortetermijngeheugen, verwerkingssnelheid, visueel-ruimtelijk inzicht, abstract denken en verbaal redeneren.
Executieve functies
Ontwikkelingsfuncties op het gebied van:
Psychomotoriek (grove en fijne motoriek, visuomotoriek)
Sociaal-Emotionele Competenties (herkennen en reguleren van emoties, sociaal competent handelen).
Schoolse vaardigheden (logisch-wiskundig denken, taalvaardigheid, lezen en spelling).
Werkhouding (Consciëntieusheid en prestatiemotivatie).
Het opstellen van een sterkte- en zwakteprofiel is mogelijk na afname van alle subtests (onderdelen).
Het voordeel van de IDS-2 kan zijn dat Schoolse Vaardigheden los afgenomen kunnen worden en niet meetellen in de IQ-score.
EIQ (2015), IQ 70-130+, 8 t/m 18 jaar
De EIQ wordt ingezet om de emotionele intelligentie te inventariseren; positief beoordeeld door COTAN
Onderzoek naar het Emotionele IQ, kan worden ingezet voor kinderen en jongeren van 8 t/m 18 jaar en meet tussen IQ 70-130+. Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten. De uitkomsten hebben ook een voorspellende waarde m.b.t. ADHD en ASS.
Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Raven's-2 (2020), IQ 40-160, 4-70 jaar
IQ-screener Raven’s-2 Progressive Matrices (4 t/m 69 jaar); let op: dit is alleen een IQ-screener! Deze test is nog niet beoordeeld door de COTAN (maar het is wel een verbeterde versie van de vorige Raven's test).
Het onderzoek omvat:
intakegesprek
kennismaking (voor kinderen: d.m.v. spelmoment en observatie, voor jongeren en volwassenen: een gesprek)
afname van IQ-test Raven's-2, scoring, analyse en kort rapport.
Indien mogelijk direct dezelfde dag nabespreking met ouders en kind, waarbij je de rapportage dezelfde dag per mail ontvangt. D.m.v. deze IQ-screener wordt het resultaat alleen omgezet in een IQ-score. De inzet van deze test raad ik alleen aan als er twijfel is over (hoog)begaafdheid of niet; als het er niet uit komt, hoef je geen duur intelligentie onderzoek te laten doen. Mijn ervaring is echter dat de KIQT+ bij kinderen meer secuur de intelligentie in beeld brengt.
De Raven's-2 PM is een non-verbale IQ-screener, die op de laptop of met een boekje en pen en papier kan worden gemaakt; de test is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassen (4 jaar t/m 69 jaar).
De vaardigheden die gemeten worden, zijn het vermogen om tot nieuwe inzichten te komen, het vermogen betekenis te kunnen ontdekken in chaos, het vermogen waar te nemen en het vermogen verbanden te leggen.
Hedendaagse theorieën over intelligentietests geven aan dat om progressieve matrijzen op te lossen de volgende cognitieve functies nodig zijn: waarneming van en aandacht voor visuele details, inductief redeneren, fluïde intelligentie, algemene visuele intelligentie, classificatie en ruimtelijk inzicht, simultane verwerking en werkgeheugen.
De Raven’s-2 meet meer cognitieve vaardigheden o.b.v. aanleg dan op basis van ervaring.
De test meet tussen IQ 40-160, en is ook specifiek geschikt voor mensen met een bovengemiddelde of hogere intelligentie en hoogbegaafden).
Met de Raven’s-2 kan een snelle screening (20 minuten) plaatsvinden of een uitgebreidere test (30 of 45 minuten).
Na invoering van de scores, heb je meteen inzicht d.m.v. een korte, concrete en duidelijke rapportage.