Aanbod (algemene informatie)
Advies - Begeleiding - Coaching - Diagnostiek - Intelligentie onderzoek en opvoedingsondersteuning
Passende opvoeding, zorg, onderwijs- en studieroutes
Het aanbod is onderverdeeld in (klik op de links hiernaast =>): kinderen, jongeren, ouders volwassenen
Afhankelijk van de hulpvragen, kan ik o.a. het volgende inzetten;
advies aan jongeren, ouders, volwassenen, onderwijsprofessionals of werkgevers
begeleiding en coaching bij het leren omgaan met hoogbegaafdheid (jeugdigen, jongeren, ouders, volwassenen)
trainen van executieve vaardigheden (Jeugd Brein Coaching)
diagnostiek en intelligentie onderzoek: Ik kan intelligentietests inzetten met een hoog IQ bereik, voor kinderen (zoals KIQT+, WISC-V-NL, IDS-2), tieners en jongeren (zoals IDS-2, WISC-V-NL, DESIGMA-Advanced of WAIS-IV-NL) en ouders en volwassenen (zoals DESIGMA-Advanced, WAIS-IV-NL). Sommige tests bevatten mogelijkheden voor een verkorte en volledige afname (variërend van ong. 30 minuten - 3,5 uren). De keuze van de test hangt ook af van de leeftijd, de vragen of problemen die er spelen en of er een sterkte- en zwakte analyse gewenst is (bijv. bij een vermoeden van ADHD, ASS of dyslexie). D.m.v. WISC-V en WAIS-IV kunnen signalen van dyslexie naar voren komen. Als dat het geval zou zijn, verwijs ik door naar een specialist op dat gebied. Er zijn d.m.v. de IDS-2 mogelijkheden om onderzoek te doen naar de schoolse vaardigheden en / of de sociaal-emotionele ontwikkeling.
psycho-educatie aan kinderen, ouders, volwassenen en onderwijsprofessionals over (hoog)begaafdheid
opvoedingsondersteuning aan ouders, gericht op specifieke hulpvragen voortkomend vanuit hoogbegaafdheid van de kinderen (en meestal ook van de ouders zelf). Ik kan praktische ondersteuning bieden bij het ontrafelen van hardnekkige patronen, het verminderen van stress en het verbeteren van het welbevinden van ouders en kinderen. Kijk hier voor de ouderbijeenkomsten, opvoedingsondersteuning en training Positief Opvoeden.
ervaringsdeskundigheid rondom hoogbegaafdheid
wetenschappelijke literatuur vanuit de specialisatieopleiding RITHA (ECHA-gecertificeerd, Radboud Universiteit)
begeleiding aan kinderen d.m.v. spellen, werkboekjes, gesprekken, Jeugd Brein Coaching en het vergroten van inzicht in zichzelf en hoogbegaafdheid, het aanleren van vaardigheden, doorbreken van o.a. faalangst, perfectionisme en fixed mindset. Ik heb interessante (kortdurende) projecten waar kinderen mee aan het werk kunnen, om hun nieuwsgierigheid weer 'aan' te zetten en tegelijkertijd te leren om hulp te vragen, door te zetten, of iets nieuws te leren. Zo maak ik gebruik van houten modelbouw en projecten waarbij kinderen actief iets gaan uitzoeken, bv. over geld, insecten, landen van de wereld, het menselijk lichaam enz.
ondersteuning om met de betrokkenen gezamenlijk passend onderwijs en passende zorg te realiseren (concreet plan van aanpak). Ik hecht er aan om in goed onderling overleg met de betrokken onderwijs- en/of zorgprofessionals en ouders mee te denken in vervolgstappen. Ouders en docenten lopen vaak al een tijd lang met het kind mee en kennen het goed. Zij hebben meestal al scherp in kaart wat niet goed werkt. Ik kan out of the box meedenken in mogelijke oplossingen.
coaching bij opleiding- en loopbaankeuzes (MBO/HBO/WO) aan jongeren en volwassenen: wie ben ik, wat kan ik, wat past bij mij en welke keuzes maak ik hierin? Door een kortdurend coachtraject krijg je meer inzicht in onder andere jouw favoriete vaardigheden, activiteiten, waarden die voor jou belangrijk zijn, voorkeuren voor studies en functies (keuze uit ruim 1500 beroepen en 700 studies) en welke studies en functies het best bij jou persoonlijkheid en waarden passen. Je krijgt meer grip op jouw motieven om te presteren, zelfverzekerdheid, ambitie en taakgerelateerde motivatie.
een grote toolbox met een verscheidenheid aan technieken: Ik beschik een grote toolbox die ik voor jou op maat kan inzetten om jou zelf te laten ontdekken wat je wilt, wat je daarvoor nodig hebt, hoe je dat kunt bereiken en om daartoe haalbare stappen te gaan zetten. Ik werk graag met oplossingsgerichte coachtechnieken, tools vanuit het Neuro Linguïstisch Programmeren, positieve psychologie en motiverende gespreksvoering, waarbij oplossingen m.b.t. hoogbegaafdheid centraal staan.
systeemgerichte hulpverlening d.m.v. de sociaal netwerkmethodiek en motiverende gespreksvoering en het betrekken van ouders bij het oplossen van eventuele eigen issues en worstelingen, zodat zij daardoor ook beter in staat zijn om het kind te begrijpen en te ondersteunen.
observaties in het gezin en (indien gewenst) op school
kids skills (jeugdigen)
mission possible (jongeren)
wet- en regelgeving rondom Wet Passend Onderwijs, Onderwijswet en Jeugdwet.