Onderwijs & Loopbaan
Ik kan onderzoek en instrumenten inzetten en diverse vormen van ondersteuning bieden bij vragen over:
School, studie, loopbaan, faalangst en onderpresteren (jeugdigen, jongeren, volwassenen)
Onderwijs Route (4-17 jaar); Gericht onderzoek en concrete tips voor de meest passende route en passend onderwijs voor je kind, na intelligentie onderzoek. Het kan fijn zijn om de huidige school of de gewenste toekomstige school, hier actief bij te betrekken. Welke opties zijn op kortere en langere termijn een goede keuze voor het kind en wat zijn de consequenties als het gaat om het aantal ontwikkelingsgelijken (klasgenoten met een zelfde soort intelligentieniveau en manier van denken)? Bijv. versnellen binnen het reguliere basisonderwijs, vervroegde instroom in een hogere groep, deelname in een Plusklas, HB-klas, een overstap naar het voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs of vervroegde instroom naar het voortgezet onderwijs? Deze opties zet ik af tegen alle scholen in Nederland. Ik kan de consequenties voor diverse opties laten zien, door vooruit te springen in de tijd. Dus stel dat je zou kiezen voor een versnelling (vervroegde instroom van groep 3 naar groep 4), wat betekent dat dan voor jouw kind en hoeveel kinderen met een zelfde intelligentieniveau en denkwijze zitten er dan volgend jaar ongeveer bij hem of haar in de klas? Wat zou vervroegd instromen in het voortgezet onderwijs betekenen? Hoeveel procent van de leerlingen van de huidige school is uitgestroomd naar HAVO of VWO en wat betekent dit voor jouw kind? Je kunt hiermee dus meer inzicht krijgen in welke effecten bepaalde keuzes qua onderwijs hebben.
Prestatie, motivatie, faalangst (kinderen groep 7 en 8 basisschool t/m klas 3 voortgezet onderwijs): Met dit instrument krijg je meer inzicht in prestatiemotivatie, intrinsieke motivatie, negatieve en positieve faalangst en sociale wenselijkheid.
Leervoorwaarden (4-18 jaar): Er wordt geïnventariseerd in hoeverre een leerling beschikt over de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die hij/zij nodig heeft in leersituaties. Dit kan worden ingezet bij zowel kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, als bij kinderen zonder dergelijke problematiek. De visie van ouders en/of kan hierin worden meegenomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte voorwaarden. Directe voorwaarden zijn bijvoorbeeld Motivatie, Taakgerichtheid, Concentratie, Werktempo, Planmatigheid en Volharding. Indirecte voorwaarden zijn Sociale oriëntatie, Sociale positie, Relatie met de leerkracht, Relatie met medeleerlingen.
Opleidings- en loopbaankeuze onderzoek (tieners, jongeren en volwassenen): Je krijgt d.m.v. een uitgebreide rapportage inzicht in o.a.;
activiteiten die je graag doet
vaardigheden die je al beheerst
beroepen die je zou willen kiezen
de eigenschappen die je hebt
wat belangrijk voor je is
En hoe je dit kunt koppelen aan specifieke opleidingen, beroepen en functies. Je ontvangt specifiek op jouw afgestemde handvatten voor opleidings- en loopbaankeuzes, met de focus op HBO- en WO- niveau; keuze uit ruim 1500 beroepen en 700 opleidingen!
Prestatie, motivatie en persoonlijkheid (21-65 jaar, MBO, HBO- of WO-niveau): Je krijgt inzicht d.m.v. uitgebreide rapportage in jouw prestatiemotivatie die bestaat uit 3 hoofddimensies, met elk een aantal subonderdelen;
Zelfverzekerdheid; dominantie, succesverwachtingen, flexibiliteit, onbevreesdheid, leergierigheid, voorkeur voor moeilijke taken en onafhankelijkheid.
Ambitie; afwijzing, doelgerichtheid, leergierigheid, competitiviteit, positieve faalangst, betrokkenheid, trots op prestaties, statusgerichtheid en flow.
Taakgerelateerde motivatie; internaliteit, doorzettingsvermogen en zelfcontrole.
Sociale Informatieverwerking (8 t/m 17 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes als het gaat om sociale informatieverwerking, je gedrag en eventuele problemen die zich voordoen in sociale situaties, waarmee concrete en praktische tips worden gegeven. D.m.v. interactieve video's die op de leeftijd worden afgestemd, worden problemen in sociale situaties getoond en besproken, waarmee het volgende in kaart wordt gebracht;
waarnemen en herkennen van problemen in sociale situaties
interpreteren van de situaties
het stellen van doelen
het formuleren van diverse reacties op de situaties
deze reacties afwegen en de beste eruit selecteren
het uitvoeren van de reactie.
Executieve functies en vaardigheden: BRIEF-2 (5 t/m 18 jaar) of BRIEF-A (jongeren en volwassenen) - voor ouders, leerkrachten en zelfrapportage door jeugdigen. Dagelijks gedrag wordt gerelateerd aan executieve functies, beoordeeld in de thuis- en schoolomgeving. Dit onderzoek kan worden ingezet voor een breed scala aan kinderen of jongeren over wie er zorgen bestaan wat betreft zelfsturing, zoals vaak het geval is bij aandachts- of leerproblemen, angst, depressie, trauma en diverse ontwikkelingsstoornissen (autisme, ADHD) en medische aandoeningen (zoals niet-aangeboren hersenletsel). Je krijgt inzicht in o.a.:
Inhibitie - Remmen van gedrag, gedachten en emoties.
Zicht op eigen gedrag - Invloed van eigen gedrag op anderen opmerken.
Flexibiliteit - Aanpassen aan een verandering.
Emotieregulatie - Emoties in goede banen leiden.
Uit zichzelf beginnen - Opstarten met een taak of activiteit.
Werkgeheugen - Informatie bewerken en korte tijd vasthouden.
Plannen en ordenen - Vooruitdenken en informatie ordenen.
Taakgedrag - Bijhouden (monitoren) van gedrag op taken.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid.