Ik maak zoveel mogelijk gebruik van up to date en digitale instrumenten die een intelligentie hoger dan IQ 130 kunnen meten en zo mogelijk ook beoordeeld zijn door de COTAN met 'voldoende' of 'goed' op validiteit en betrouwbaarheid.
Afname is bij veel instrumenten op een digitale manier mogelijk (via een laptop of i-Pad in de praktijk), sommige gaan nog via pen en papier afname. Het hangt van de hulpvragen af, welke test het best passend is.
Hierna vind je meer achtergrond informatie over de verschillende intelligentietests voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Deze intelligentietests zijn geschikt voor tieners en jongeren:
WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar)
IDS-2 (tot 20 jaar)
WAIS-IV-NL (16-85 jaar)
DESIGMA-Advanced (18-45 jaar)
Raven's-2-NL (4-70 jaar)
EIQ: Emotionele Intelligentie Quotiënt (8 t/m 18 jaar).
WISC-V (2018), IQ 40-160, 6-17 jaar
Intelligentietest WISC-V-NL (6 t/m 16 jaar); Positief beoordeeld door COTAN.
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-160.
D.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd.
D.m.v. deze test kun je de algemene intelligentie van kinderen in kaart brengen en een sterkte-zwakte analyse maken van de cognitieve functies en vaardigheden. De WISC-V is een zeer uitgebreide test, die 14 subtests bevat. Er zijn 7 subtests nodig om het totale IQ te kunnen bepalen, met de overige subtests kunnen aanvullende indexscores bepaald worden.
Afname van de WISC-V kan via i-pad of met pen en papier en duurt ongeveer 3,5 uur.
De scoring, interpretatie en rapportage kan binnen een week of 2 tot 4 klaar zijn (afhankelijk van de drukte op dat moment).
IDS-2 (2018), IQ 55-145, 5-20 jaar
Met de IDS-2 is een breed intelligentie onderzoek mogelijk (5-20 jaar). Het is ook mogelijk om bepaalde onderdelen af te nemen;
Cognitieve functies (verkort of volledig intelligentie onderzoek), met tests voor visuele verwerking, lange- en kortetermijngeheugen, verwerkingssnelheid, visueel-ruimtelijk inzicht, abstract denken en verbaal redeneren.
Executieve functies
Ontwikkelingsfuncties op het gebied van:
Psychomotoriek (grove en fijne motoriek, visuomotoriek)
Sociaal-Emotionele Competenties (herkennen en reguleren van emoties, sociaal competent handelen).
Schoolse vaardigheden (logisch-wiskundig denken, taalvaardigheid, lezen en spelling).
Werkhouding (Consciëntieusheid en prestatiemotivatie).
Het opstellen van een sterkte- en zwakteprofiel is mogelijk na afname van alle subtests (onderdelen).
WAIS-IV (2012), IQ 45-150, 16-85 jaar
Intelligentietest WAIS-IV-NL (16-85 jaar): dit instrument is positief beoordeeld door COTAN
Dit intelligentie onderzoek past goed bij het inventariseren van een breed scala aan cognitieve functies, in de range IQ 40-155.
De WAIS-IV-NL is een volledig en uitgebreid intelligentie onderzoek en brengt de algemene intelligentie, het IQ, van jongeren en volwassenen in beeld. De 15 subtests van de WAIS-IV-NL meten uiteindelijk het TIQ en de Verbaal Begrip Index, Perceptueel Redeneren Index, Werkgeheugen Index en Verwerkingssnelheid Index.
De test kan worden ingezet voor onder andere; selectie, het beoordelen van het algehele cognitief functioneren, inventarisatie van leerproblemen, voorspellen van prestaties t.a.v. studies en signaleren van neurologische en psychiatrische problemen; d.m.v. de uitgebreide sterkte- en zwakte analyse kunnen leerstoornissen (bv. dyslexie of dyscalculie) of ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD of ASS) worden gesignaleerd.
Afname is mogelijk met pen en papier duurt ongeveer 3 uren.
DESIGMA-Advanced (2017), tot IQ 150, 18-45 jaar
DESIGMA-Advanced is een digitale test om de cognitieve vaardigheden van hoog opgeleide kandidaten in kaart te brengen.
Inzetbaar bij o.a.: selectie van kandidaten o.b.v. cognitieve vaardigheden, bv. bij sollicitatie op vacatures of bepalen van niveau qua studie of persoonlijke ontwikkeling.
DESIGMA-A is de eerste test met figurale matrijzen waarmee je zelf het antwoord ontwerpt. Hierdoor vallen belemmeringen, zoals die bij sommige andere matrijzentests aanwezig zijn, weg.
De DESIGMA-A is bedoeld om het verschil te maken tussen mensen met een (iets) hoger cognitief vaardigheidsniveau dan gemiddeld (HAVO/VWO / Bachelor/Master-niveau).
N.a.v. de uitkomst kan een conclusie worden getrokken over de cognitieve capaciteiten van een persoon, zoals het vermogen om figuraal materiaal te analyseren, het zien van logische verbanden en het inductief redeneren (dus o.b.v. waarneming een nieuwe theorie formuleren).
Dit kan worden bepaald voor het individu (individuele afname) of voor het individu ten opzichte van anderen in een groep van bijvoorbeeld studenten, werknemers of sollicitanten (groepsafname). De afnameduur varieert per persoon (ong. 45-60 minuten).
EIQ (2015), IQ 70-130+, 8 t/m 18 jaar
De EIQ kan worden ingezet om de emotionele intelligentie te inventariseren
Positief beoordeeld door COTAN
De Vragenlijst EIQ meet de Emotionele Intelligentie Quotiënt tussen IQ 70-130+.
Je krijgt inzicht in de sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten.
De uitkomsten hebben ook een voorspellende waarde m.b.t. ADHD en ASS.
Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
SCAIS (2024) 5 t/m 25 jaar
"De SCALIQ Adaptieve Intelligentie Screener (SCAIS) is ontwikkeld als hulpmiddel bij de zoektocht naar passende begeleiding, behandeling, zorg- of onderwijsaanpassingen voor kinderen en jongeren.
De SCAIS is in te zetten bij kinderen en jongeren van 5 tot en met 25 jaar, om snel en betrouwbaar een inschatting te verkrijgen van de algemene intelligentie. Die inschatting zal gegeven worden in vijf percentiel-intervallen: 0-20, 20-40, 40-60, 60-80 en 80-100. Het is daarmee geen vervanging voor uitgebreid intelligentieonderzoek, maar kan wel helpen bij de beoordeling of verder intelligentieonderzoek aan te raden is (en zo ja, welke instrumenten daarvoor het meest passend zouden zijn)." (www.scaliq.com)
"De opgaven van de SCAIS zijn qua opzet grotendeels vergelijkbaar met die in de eerste subtest van de KIQT+. (...) De SCAIS bestaat uit denkpuzzels, waarbij je een afbeelding ziet en aan moet geven wat er logischerwijs op de lege plek komt. Deze puzzels worden digitaal en adaptief aangeboden. We meten heel bewust de cognitieve potentie van een kind/jongere, niet wat hij/zij al weet. In de SCAIS zitten dus geen verbale opgaven of kennisvragen, om te voorkomen dat kinderen en jongeren uit een minder hoog sociaal economisch milieu, of waarbij thuis geen Nederlands wordt gesproken, worden benadeeld.
Om de scores te berekenen wordt niet alleen gekeken naar hoevéél opgaven iemand goed heeft, maar ook naar wélke opgaven dat waren.
Bij de afname van de SCAIS maakt u gebruik van een tablet of computer met een stabiele internetverbinding om de opgaven aan te bieden. Dit kan in de meest recente versie van alle veelgebruikte browsers. Na de afname is het resultaat direct beschikbaar." (www.scaliq.com)
"Voorbeelden van inzet van de SCAIS zijn:
Voorafgaand aan intelligentieonderzoek, om te beoordelen welk instrument het best passend zou zijn, bijvoorbeeld:
rondom de leeftijdsgrenzen van twee verschillende instrumenten, om te beoordelen of het beste kan worden gekozen voor de versie voor jongere of oudere kinderen/jongeren
om een keuze te kunnen maken tussen een instrument met de focus op (en een betrouwbaar scorebereik voor) een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een behandel- of begeleidingstraject van een jongere, bijvoorbeeld:
om te kunnen inschatten of de focus meer zou moeten liggen op het aanbieden van inhoudelijke kennis en feedback of juist op hands-on begeleiding
om te kunnen inschatten of bepaalde gedrags- of ontwikkelingsproblematiek het gevolg zou kunnen zijn van een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een traject voor indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs of jeugdhulp
om alvast een snelle inschatting van de algemene intelligentie te verkrijgen in afwachting van uitgebreider onderzoek (waarvoor vaak lange wachtlijsten bestaan)."
(bron: www.scaliq.com)
Raven's-2 (2020), IQ 40-160, 4-70 jaar
IQ-screener Raven’s-2 Progressive Matrices (4 t/m 69 jaar)
Let op: dit is alleen een IQ-screener!
D.m.v. deze IQ-screener wordt het resultaat alleen omgezet in een IQ-score.
De Raven's-2 PM is een non-verbale IQ-screener, die op de laptop of met een boekje met pen en papier kan worden gemaakt.
De test is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassen (4 jaar t/m 69 jaar).
De vaardigheden die gemeten worden, zijn het vermogen om tot nieuwe inzichten te komen, het vermogen betekenis te kunnen ontdekken in chaos, het vermogen waar te nemen en het vermogen verbanden te leggen. Hedendaagse theorieën over intelligentietests geven aan dat om progressieve matrijzen op te lossen de volgende cognitieve functies nodig zijn: waarneming van en aandacht voor visuele details, inductief redeneren, fluïde intelligentie, algemene visuele intelligentie, classificatie en ruimtelijk inzicht, simultane verwerking en werkgeheugen.
De Raven’s-2 meet meer cognitieve vaardigheden o.b.v. aanleg dan op basis van ervaring.
De test meet tussen IQ 40-160, en is ook specifiek geschikt voor mensen met een bovengemiddelde of hogere intelligentie en hoogbegaafden).
Met de Raven’s-2 kan een snelle screening (20 minuten) plaatsvinden of een uitgebreidere test (30 of 45 minuten).
Na invoering van de scores, heb je meteen inzicht d.m.v. een korte, concrete en duidelijke rapportage.