SCAIS (2024) 5 t/m 25 jaar
"De SCALIQ Adaptieve Intelligentie Screener (SCAIS) is ontwikkeld als hulpmiddel bij de zoektocht naar passende begeleiding, behandeling, zorg- of onderwijsaanpassingen voor kinderen en jongeren.
De SCAIS is in te zetten bij kinderen en jongeren van 5 tot en met 25 jaar, om snel en betrouwbaar een inschatting te verkrijgen van de algemene intelligentie. Die inschatting zal gegeven worden in vijf percentiel-intervallen: 0-20, 20-40, 40-60, 60-80 en 80-100. Het is daarmee geen vervanging voor uitgebreid intelligentieonderzoek, maar kan wel helpen bij de beoordeling of verder intelligentieonderzoek aan te raden is (en zo ja, welke instrumenten daarvoor het meest passend zouden zijn)." (www.scaliq.com)
"De opgaven van de SCAIS zijn qua opzet grotendeels vergelijkbaar met die in de eerste subtest van de KIQT+. (...) De SCAIS bestaat uit denkpuzzels, waarbij je een afbeelding ziet en aan moet geven wat er logischerwijs op de lege plek komt. Deze puzzels worden digitaal en adaptief aangeboden. We meten heel bewust de cognitieve potentie van een kind/jongere, niet wat hij/zij al weet. In de SCAIS zitten dus geen verbale opgaven of kennisvragen, om te voorkomen dat kinderen en jongeren uit een minder hoog sociaal economisch milieu, of waarbij thuis geen Nederlands wordt gesproken, worden benadeeld.
Om de scores te berekenen wordt niet alleen gekeken naar hoevéél opgaven iemand goed heeft, maar ook naar wélke opgaven dat waren.
Bij de afname van de SCAIS maakt u gebruik van een tablet of computer met een stabiele internetverbinding om de opgaven aan te bieden. Dit kan in de meest recente versie van alle veelgebruikte browsers. Na de afname is het resultaat direct beschikbaar." (www.scaliq.com)
"Voorbeelden van inzet van de SCAIS zijn:
Voorafgaand aan intelligentieonderzoek, om te beoordelen welk instrument het best passend zou zijn, bijvoorbeeld:
rondom de leeftijdsgrenzen van twee verschillende instrumenten, om te beoordelen of het beste kan worden gekozen voor de versie voor jongere of oudere kinderen/jongeren
om een keuze te kunnen maken tussen een instrument met de focus op (en een betrouwbaar scorebereik voor) een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een behandel- of begeleidingstraject van een jongere, bijvoorbeeld:
om te kunnen inschatten of de focus meer zou moeten liggen op het aanbieden van inhoudelijke kennis en feedback of juist op hands-on begeleiding
om te kunnen inschatten of bepaalde gedrags- of ontwikkelingsproblematiek het gevolg zou kunnen zijn van een lage danwel hoge intelligentie
Aan de start van een traject voor indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs of jeugdhulp
(bron: www.scaliq.com)