Opvoedingsondersteuning
voor ouders van (hoog-) begaafde kinderen
met Positive Discipline: Begaafd opvoeden met je hart!
(groep of individueel)
Vragen, aanmelden en routebeschrijving? ===>
Opvoedingsondersteuning
voor ouders van (hoog-) begaafde kinderen
met Positive Discipline: Begaafd opvoeden met je hart!
(groep of individueel)
Als je veel vragen hebt over het opvoeden van je (hoog-) begaafde kind(eren), dan kun je hierbij 1 op 1 begeleiding (van Marije) krijgen (scroll naar beneden).
Heb je veel vragen én wil je graag ouders van (hoog-) begaafde kinderen leren kennen? Dan kun je ook aansluiten in de cursus voor ouders (Marije en Anja): Positive Discipline, Begaafd Opvoeden met je hart: zie <=== flyer hier links en hierna:
Online cursus van 6 avonden door twee specialisten in hoogbegaafdheid (ECHA) en gecertificeerd Positive Discipline Parent Educator: Marije en Anja. Als ouder van een hoogbegaafde kind kun je soms het gevoel hebben dat je de enige bent die worstelt met bepaalde thema's in de opvoeding. Contacten met andere (hoogbegaafde) ouders kunnen dan enorm waardevol zijn, omdat je (h)erkenning bij elkaar vindt en ervaart dat bepaald (extreem, intens of gevoelig) gedrag juist heel normaal is voor (hoog-) begaafde mensen. Anja en ik samen de ouderbijeenkomsten (cursus) aan:
Meld je vóór 5 november 2025 aan via:
www.hoogbegaafdadvies.nl - Aanmelden & wachttijd
Start en vervolgdata:
13 + 27 november en 11 + 18 december 2025
(overige data in overleg).
Online cursus van 6 avonden door twee specialisten in hoogbegaafdheid (ECHA), tevens gecertificeerd Positive Discipline Parent Educator: Marije en Anja.
Voor mensen met een aantoonbaar minimum inkomen is er een gereduceerd tarief.
Omdat veel hoogbegaafde kinderen bijzonder gedrag laten zien, ouders vaak niet uit de voeten kunnen met de standaard opvoedmethoden en meestal met zeer specifieke opvoedingsvragen worstelen.
Anja en ik hebben in de cursus Positive Discipline extra informatie toegevoegd over thema's rondom hoogbegaafdheid, zoals goed onderbouwde modellen over hoog-begaafdheid, de sterke drang naar autonomie, intense emoties, sensitiviteit en hoe je daar effectief mee om kunt gaan.
De principes van de cursus zijn echter voor alle ouders en kinderen toepasbaar.
In de cursus leer je o.a. strategieën toe te passen die positief, vriendelijk en consequent zijn, waarbij je je kind leert om zelfstandig en zelfredzaam te worden, zelf verantwoordelijkheid te nemen en te leren van natuurlijke gevolgen.
Tijdens de bijeenkomsten, gaan Anja de Groot (MeerdanIQ) en ik samen met ouders van hoogbegaafde kinderen diverse thema's rondom de opvoeding bespreken. Er is veel ruimte voor onderling uitwisselen van ervaringen. Andere ouders kennen de uitdagingen en hebben vaak ontzettend slimme oplossingen bedacht, waar je zelf profijt van kan hebben. Mogelijk kun je hen ook weer ondersteunen met iets anders. Daarnaast geven Anja en ik informatie en spelen we in op de vragen die er leven in de groep.
Wetenschappelijke onderbouwing Positive Discipline: momenteel ligt de aanvraag van Positive Discipline Nederland om Positive Discipline als evidence-based methodiek te erkennen, ter beoordeling aan het Nederlands Jeugd Instituut. Goed om te weten: in Amerika is Positive Discipline al aangemerkt als evidence-based.
Je leert in de cursus onder andere:
52 Positive Discipline Tools voor samenwerking, zonder straf
Opvoeden voor de lange-termijn op een vriendelijke en vastberaden manier om kinderen verantwoordelijkheid, respect te leren.
Hoe je kinderen kunt helpen zich verbonden en van betekenis te voelen, door hun kwaliteiten in te zetten.
Manieren om ruzie tussen broers en zussen te verminderen.
De boodschappen achter negatief gedrag ontcijferen en hoe je de code kunt verbreken.
Het belang van je richten op oplossingen in plaats van op straf.
Manieren om machtsstrijd te verminderen voor meer vrede in huis.
Hoe je gedoe bij het naar bed gaan en opstaan kunt verminderen.
Nieuwsgierigheidsvragen stellen.
Het verschil tussen prijzen en bemoedigen.
Gezinsoverleg en het belang van samen problemen oplossen.
Manieren om effectiever te zijn als opvoeder en kinderen er plezier in te hebben.
Individuele opvoedingsondersteuning
(als ouderpaar of als één ouder)
Sleutelwoorden zijn autonomie, competentie en verbondenheid: een authentieke en oprechte benadering van mij naar de ouders en kinderen toe (zie Zelfbeschikkingstheorie Deci & Ryan, onderaan deze pagina)
Onderzoek: D.m.v. gesprekken met ouders en specifieke instrumenten m.b.t. de opvoeding, kan ik onderzoeken welke opvoedstijl ouders hanteren, hoe ouders en kinderen het de opvoeding ervaren, in hoeverre het opvoedgedrag van de ouder(s) of het moeilijk verstaanbare gedrag van het kind zelf een mogelijke rol speelt bij de emotionele- en gedragsproblemen van het kind of bij andere problemen binnen het gezin. O.b.v. daarvan kan ik een maatwerk interventieplan opstellen en handvatten tijdens de begeleiding bieden om de opvoedingssituatie te verbeteren.
Ondersteuning aan ouders en kinderen: Ik kan praktische ondersteuning bieden bij het ontrafelen van hardnekkige patronen, het verminderen van stress, het verbeteren van het welbevinden en dagelijks functioneren van ouders en kinderen. Ik bied opvoedings-ondersteuning en coaching aan ouders d.m.v. de Positieve Opvoeding (Jane Nelsen). Met kinderen werk ik onder andere met verschillende (werk-)boekjes, spellen en materialen voor hoogbegaafde kinderen.
Werkwijze: Daarbij gebruik ik verschillende technieken uit Positive Discipline, de positieve psychologie, oplossingsgerichte methodieken, tools uit de motiverende gespreksvoering, Kids Skills, Mission Possible en Positive Discipline.
Soms spiegelen kinderen de issues waar hun ouders mee worstelen. Dit kan betekenen dat ik je als ouder(s) kan onder-steunen om eerst je eigen 'rommel op te ruimen', zoals oude pijn van je eigen nare ervaringen te verwerken (met NLP & TLT), zodat je deze kunt loslaten (of iets anders leert vast te pakken). Of door je te stimuleren stappen in je persoonlijke ontwikkeling te zetten. Daardoor ben je in staat om meer open te staan voor je kind en deze goed te begeleiden.
Zelfbeschikkingstheorie
De Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000[1]; 2017[2]), onderscheidt drie universele psychologische basisbehoeften;
Verbondenheid, Competentie, Autonomie.
Dit staat centraal in mijn werkwijze,
in de ouderbijeenkomsten en in de cursus Positive Discipline.
1. Verbondenheid;
verlangen om relaties op te bouwen met andere mensen;
2. Competentie;
de behoefte om je bekwaam te voelen in de dingen die je doet;
3. Autonomie;
de behoefte om zelf te beslissen en vrij te kunnen handelen.
Volgens de Zelfdeterminatietheorie omvat;
Adaptief (helpend) opvoedgedrag;
het kind in staat stellen om zich verbonden, competent en
autonoom te voelen, door de drie universele psychologische
basisbehoeften te vervullen door warmte, structuur en
autonomie te bieden.
Maladaptief (niet helpend) opvoedgedrag;
ouderlijk gedrag dat een belemmering vormt voor het kind
om zich verbonden, competent en autonoom te voelen,
door deze behoeften te ondermijnen d.m.v. vijandigheid,
dwang en overbescherming.
[1] Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
[2] Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2017). Self-determinination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press.