Intelligentietests voor kinderen: KIQT+, WPSSI-IV, WISC-V-NL, IDS-2, Raven's-2-NL, EIQ (zie IQ-tests Jeugdigen)
Inventarisatie vaardigheden van baby's, peuters en kleuters (gesprek met ouders), met behulp van specifieke tools wordt geinventariseerd welke vaardigheden het kind al beheerst en in hoeverre er sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong.
Ontwikkelingsanamnese hoogbegaafdheid (gesprek met ouders over de ontwikkeling van het kind van baby tot nu). Dit kan meerwaarde hebben bij een vermoeden van hoogbegaafdheid, om kenmerken vroegtijdig te signaleren.
Hooggevoeligheid (Hoogsensitiviteit) voor ouders, leerkrachten en kinderen (vragenlijst + gesprek over gevoeligheid, sensitiviteit, hoogbegaafdheid). Inzicht in de hypergevoeligheden op de vijf gebieden (psychomotorisch, creatief, intellectueel, zintuiglijk en emotioneel) die sterk samenhangen met hoogbegaafdheid.
Onderzoek naar de algemene sociale ontwikkeling; hiervoor zijn vragenlijsten en interviews beschikbaar.
Onderzoek naar sociale en emotionele ontwikkeling en praktische dagelijkse vaardigheden; is er sprake van een voorsprong of juist een achterstand in deze ontwikkelingsgebieden?
ASS, ADHD en andere DSM-5 stoornissen: ik heb de beschikking over verschillende vragenlijsten, tests en andere instrumenten die het onderscheid kunnen maken tussen hoogbegaafdheid en 'gestoord' gedrag.
Onderzoek naar angsten, trauma of somberheid; hiervoor zijn specifieke vragenlijsten en instrumenten beschikbaar, om de ernst en frequentie van eventuele klachten in kaart te brengen.
Onderzoek naar hechtingsproblemen; hiervoor zijn specifieke vragenlijsten beschikbaar om de eventuele problemen op deze gebieden te inventariseren.
Zelfbeeld: het is mogelijk om in kaart te brengen hoe een kind of jongere denkt over zichzelf, in relatie tot zijn omgeving. Thema's zijn: sociale acceptatie, geluk, tevredenheid, uiterlijk, aangepast gedrag en intellectueel functioneren.
Sociale Informatieverwerking (8 t/m 17 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes als het gaat om sociale informatieverwerking, je gedrag en eventuele problemen die zich voordoen in sociale situaties, waarmee concrete en praktische tips worden gegeven. D.m.v. interactieve video's die op de leeftijd worden afgestemd, worden problemen in sociale situaties getoond en besproken, waarmee het volgende in kaart wordt gebracht;
Sensorische informatieverwerking + maatwerk interventieprogramma (0-15 jaar) - voor ouders en leerkrachten (digitale afname vragenlijst) + maatwerk interventie programma. Dit instrument kan ook kenmerken van ADHD en ASS signaleren. Hiermee kunnen sensorische informatieverwerkingspatronen van kinderen worden opgespoord en vastgelegd. Dit kan helpend zijn voor de betrokkenen om vast te stellen wat de invloed is van sensorische informatieverwerking op functionele participatie in de context van het gezin, de school en de buurt van het kind.
Onderzoek naar de Schoolse Vaardigheden: Ik maak hiervoor gebruik van de IDS-2 (voor zowel jeugdigen als tieners en jongvolwassenen). De tests bevatten opgaven voor o.a. Spelling, Rekenen, Lezen, Dictee.
Leervoorwaarden (4-18 jaar): d.m.v. dit instrument kan worden gemeten in hoeverre een leerling beschikt over de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die hij/zij nodig heeft in leersituaties. Het kan ook worden ingezet bij zowel kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, als bij kinderen zonder dergelijke problematiek. Ouders en/of leerkrachten kunnen hun visie geven d.m.v. gerichte vragen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte voorwaarden. Directe voorwaarden zijn bijvoorbeeld Motivatie, Taakgerichtheid, Concentratie, Werktempo, Planmatigheid en Volharding. Indirecte voorwaarden zijn Sociale oriëntatie, Sociale positie, Relatie met de leerkracht, Relatie met medeleerlingen.
Leerstrategieën: voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool; alle 14 leerstrategieën kunnen in kaart worden gebracht. Het betreft: overzien, jezelf kennen, metacognitieve vaardigheden, cognitieve vaardigheden, organisatievaardigheden, motivatie, jezelf motiveren, bijhouden, verdiepen, omgeving organiseren, jezelf en anderen organiseren, het nut zien, terugkijken, structureren. Na de inventarisatie kan er m.b.v. educatief spelmateriaal, wat hoort bij deze inventarisatielijst, gericht met (leuke!) opdrachten worden gewerkt aan het verbeteren van de vaardigheden waarop lager is gescoord.
Onderwijs Route (4-17 jaar); wat is de meest passende onderwijsroute? Concrete adviezen voor passend onderwijs na afname van intelligentie onderzoek. Het kan fijn zijn om de huidige school of de gewenste toekomstige school, hier actief bij te betrekken. Welke opties zijn op kortere en langere termijn een goede keuze voor het kind en wat zijn de consequenties als het gaat om het aantal ontwikkelingsgelijken (klasgenoten met een zelfde soort intelligentieniveau en manier van denken)? Bijv. versnellen binnen het reguliere basisonderwijs, vervroegde instroom in een hogere groep, deelname in een Plusklas, HB-klas, een overstap naar het voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs of vervroegde instroom naar het voortgezet onderwijs? Deze opties kunnen met dit instrument worden afgezet tegen alle scholen in Nederland. Ik kan de consequenties voor diverse opties laten zien, door vooruit te springen in de tijd. Dus stel dat je zou kiezen voor een versnelling (vervroegde instroom van groep 3 naar groep 4), wat betekent dat dan voor jouw kind en hoeveel kinderen met een zelfde intelligentieniveau en denkwijze zitten er dan volgend jaar bij hem of haar in de klas? Wat zou vervroegd instromen in het voortgezet onderwijs betekenen? Hoeveel procent van de leerlingen van de huidige school is uitgestroomd naar HAVO of VWO en wat betekent dit voor jouw kind? Je kunt met ORP+ dus meer inzicht krijgen in welke effecten bepaalde keuzes qua onderwijs hebben.
Prestatie, Motivatie, positieve en negatieve faalangst (kinderen in groep 7 en 8 basisschool t/m klas 3 voortgezet onderwijs): Met dit instrument krijg je meer inzicht in prestatiemotivatie, intrinsieke motivatie, negatieve en positieve faalangst en sociale wenselijkheid.
Leren om te leren; executieve vaardigheden en functies: Dagelijks gedrag wordt gerelateerd aan executieve functies, beoordeeld door ouders, docenten en/of het kind of de jongere in de thuis- en schoolomgeving. Dit onderzoek kan worden ingezet voor een breed scala aan kinderen of jongeren over wie er zorgen bestaan wat betreft zelfsturing, zoals vaak het geval is bij aandachts- of leerproblemen, angst, depressie, trauma en diverse ontwikkelingsstoornissen (autisme, ADHD) en medische aandoeningen (zoals niet-aangeboren hersenletsel). Je krijgt inzicht in o.a.: