Ander onderzoek bij jeugdigen (basisschool leeftijd)
Als je merkt dat je kind intens reageert op prikkels en een bijzondere ontwikkeling laat zien (zoals uit zichzelf leren lezen of rekenen) en op één of meerdere gebieden voorloopt in de ontwikkeling, kan het zijn dat je vermoedt dat je kind (hoog)begaafd of hooggevoelig is. Hoe kom je daar achter?
Ik kan hierin ondersteuning bieden door middel van:
gesprekken over de ontwikkeling
het afnemen van intelligentie onderzoek (zie hieronder)
onderzoek te doen naar hooggevoeligheid en verwerking van prikkels en informatie
onderzoek te doen naar emotieregulatie, gedrag, executieve vaardigheden
onderzoek te doen naar leervoorwaarden, motivatie, faalangst, aandachtsproblemen of sociale problemen (vermoedens van ADHD of ASS).
Na het onderzoek maak ik hiervan een rapportage, waarin duidelijke adviezen en tips zijn geformuleerd, zodat het kind zelf, de ouders en eventueel school, hiermee verder kunnen.
Hoogbegaafdheid;
Intelligentietests voor kinderen: KIQT+, IDS-2, WISC-V-NL, Raven's-2-NL, EIQ (zie IQ-tests Jeugdigen)
Ontwikkelingsanamnese (gesprek met ouders over de ontwikkeling van het kind van baby tot nu) Dit kan meerwaarde hebben bij een vermoeden van hoogbegaafdheid, om de vroege signalen hiervan op te sporen.
Hooggevoeligheid (Hoogsensitiviteit) voor ouders, leerkrachten en kinderen (vragenlijst + gesprek over gevoeligheid, sensitiviteit, hoogbegaafdheid). Inzicht in de hypergevoeligheden op de vijf gebieden (psychomotorisch, creatief, intellectueel, zintuiglijk en emotioneel) die sterk samenhangen met hoogbegaafdheid.
Sensorische Informatieverwerking (2-80 jaar); Je krijgt inzicht in de verwerking van sensorische informatie en eventuele kwetsbaarheden in de sensorische informatieverwerking en informatieverwerkingsproblemen. Zoals bv. kenmerken van autisme, ADHD, overprikkeling of onderprikkeling. Ik kan een behandelplan opstellen met maatwerkinterventies. Je krijgt o.a. inzicht in het vermogen om zintuiglijke prikkels te verwerken, zoals;
zicht, gehoor, tast, smaak en reuk
besef van het eigen lichaam, evenwicht en beweging
praxis en sociale participatie.
Sensorische informatieverwerking + maatwerk interventieprogramma (0-15 jaar) - voor ouders en leerkrachten (digitale afname vragenlijst) + maatwerk interventie programma. Dit instrument kan ook kenmerken van ADHD en ASS signaleren. Hiermee kunnen sensorische informatieverwerkingspatronen van kinderen worden opgespoord en vastgelegd. Dit kan helpend zijn voor de betrokkenen om vast te stellen wat de invloed is van sensorische informatieverwerking op functionele participatie in de context van het gezin, de school en de buurt van het kind.
Leervoorwaarden (4-18 jaar): d.m.v. dit instrument kan worden gemeten in hoeverre een leerling beschikt over de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die hij/zij nodig heeft in leersituaties. Het kan ook worden ingezet bij zowel kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, als bij kinderen zonder dergelijke problematiek. Ouders en/of leerkrachten kunnen hun visie geven d.m.v. gerichte vragen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte voorwaarden. Directe voorwaarden zijn bijvoorbeeld Motivatie, Taakgerichtheid, Concentratie, Werktempo, Planmatigheid en Volharding. Indirecte voorwaarden zijn Sociale oriëntatie, Sociale positie, Relatie met de leerkracht, Relatie met medeleerlingen.
Onderwijs Route (4-17 jaar); wat is de meest passende onderwijsroute? Concrete adviezen voor passend onderwijs na afname van intelligentie onderzoek. Het kan fijn zijn om de huidige school of de gewenste toekomstige school, hier actief bij te betrekken. Welke opties zijn op kortere en langere termijn een goede keuze voor het kind en wat zijn de consequenties als het gaat om het aantal ontwikkelingsgelijken (klasgenoten met een zelfde soort intelligentieniveau en manier van denken)? Bijv. versnellen binnen het reguliere basisonderwijs, vervroegde instroom in een hogere groep, deelname in een Plusklas, HB-klas, een overstap naar het voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs of vervroegde instroom naar het voortgezet onderwijs? Deze opties kunnen met dit instrument worden afgezet tegen alle scholen in Nederland. Ik kan de consequenties voor diverse opties laten zien, door vooruit te springen in de tijd. Dus stel dat je zou kiezen voor een versnelling (vervroegde instroom van groep 3 naar groep 4), wat betekent dat dan voor jouw kind en hoeveel kinderen met een zelfde intelligentieniveau en denkwijze zitten er dan volgend jaar bij hem of haar in de klas? Wat zou vervroegd instromen in het voortgezet onderwijs betekenen? Hoeveel procent van de leerlingen van de huidige school is uitgestroomd naar HAVO of VWO en wat betekent dit voor jouw kind? Je kunt met ORP+ dus meer inzicht krijgen in welke effecten bepaalde keuzes qua onderwijs hebben.
Prestatie, Motivatie en faalangst (kinderen in groep 7 en 8 basisschool t/m klas 3 voortgezet onderwijs): Met dit instrument krijg je meer inzicht in prestatiemotivatie, intrinsieke motivatie, negatieve en positieve faalangst en sociale wenselijkheid.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid.