Vragen, aanmelden en routebeschrijving? ===>
Ben je op zoek naar wat je wilt en waar je het allemaal voor doet?
Meer plezier in leren en fluitend aan de studie?
Ben je op zoek naar een andere studierichting, maar twijfel je over wat precies?
Of lukt het niet om een keuze uit de studies te maken omdat er zoveel interessant is?
Op basis van jouw input tijdens gesprekken en eventueel aanvullende vragenlijsten, krijg je in een aantal coaching sessies al concrete en gerichte handvatten, waarmee je meer inzicht hebt in wat je wilt, makkelijker keuzes kunt maken die bij jou passen en effectiever kunt leren en werken. Het kan behulpzaam zijn om d.m.v. een IQ-test te weten te komen op welk niveau je denkt, werkt en leert en wat jouw sterke en minder sterke competenties zijn. Op basis daarvan wordt het nog eenvoudiger om een studie of beroep te kiezen!
Je kunt gebruik maken van diverse opties binnen Studiekeuze- en loopbaanonderzoek
D.m.v. een vragenlijst en 1 of 2 coachgesprekken krijg je goed inzicht in wat bij jou past: opleidingen, banen en functies op mbo-, hbo en wo-niveau
M.b.v. dit onderzoek krijg je inzicht in jouw interesses, kwaliteiten en drijfveren en je vindt daarbij passende opleidingen, beroepen en functies. Je reflecteert daarbij op jezelf door het maken van verdiepende opdrachten, die de keuze voor een opleiding, beroep of functie eenvoudiger maken. Je beantwoordt vragen over o.a. Activiteiten (Wat doe ik graag?), Vaardigheden (Wat kan ik?), Beroepen (Wat wil ik?) en Eigenschappen en waarden (Wie ben ik?). Daaruit volgt een individueel score-profiel, ingedeeld in de volgende categorieën: Realistisch, Explorerend, Artistiek, Sociaal, Ondernemend, Georganiseerd. We selecteren samen de drie persoonlijkheidstypen en beroepstypen die het beste bij jouw individuele scoreprofiel aansluiten. Je krijgt uitleg over de mogelijke vervolgstappen die je ondersteunen om de lijst met de gevonden beroepen of opleidingen verder te onderzoeken en te evalueren. Er zijn ruim 1.500 beroepen en 700 opleidingen beschikbaar! Je kunt verdiepende opdrachten maken en je eigen ideeën over mogelijke studies, beroepen of loopbaan noteren. Na afronding van het onderzoek krijg je informatie over de theoretische achtergrond en de persoonlijkheids- en beroepstypen. Afhankelijk van of je hebt gekozen voor studie- of beroepen, krijg je hiervan een uitgebreid rapport mee naar huis.
Motivatie en faalangst (tieners groep 7, 8 en klas 1 t/m 3 voortgezet onderwijs):
D.m.v. onderzoek naar de prestatiemotivatie en positieve en negatieve faalangst, krijg je meer inzicht in wat jouw precies motiveert of belemmert. Je krijgt concrete adviezen en in een coachgesprek, kan ik je uitleggen hoe je hiermee kunt leren omgaan.
Prestatiemotivatie onderzoek (21-65 jaar, hbo- of wo-opleidingsniveau):
Je krijgt inzicht d.m.v. uitgebreide rapportage in jouw prestatiemotivatie en persoonlijkheidseigenschappen die jouw prestatie bevorderen of juist belemmeren (en wat je hieraan kunt doen). Deze factoren bestaan uit 3 hoofddimensies, met elk een aantal subonderdelen;
Zelfverzekerdheid; dominantie, succesverwachtingen, flexibiliteit, onbevreesdheid, leergierigheid, voorkeur voor moeilijke taken en onafhankelijkheid.
Ambitie; afwijzing, doelgerichtheid, leergierigheid, competitiviteit, positieve faalangst, betrokkenheid, trots op prestaties, statusgerichtheid en flow.
Taakgerelateerde motivatie; internaliteit, doorzettingsvermogen en zelfcontrole.
Hoe kun je je valkuilen leren omzeilen en je kwaliteiten beter inzetten?
Persoonlijkheidsonderzoek (16-70 jaar): Je krijgt d.m.v. een uitgebreide rapportage inzicht in jouw persoonlijkheidseigenschappen en hoe deze in wisselwerking met elkaar staan. Het gaat om de goed wetenschappelijk onderbouwde Big Five: Neuroticisme, Extraversie, Openheid, Altruïsme, Consciëntieusheid, die ieder afzonderlijk weer bestaan uit 6 facetten. Er zijn verschillende toepassingen mogelijk van het persoonlijkheidsprofiel, zoals; specifiek gericht op het vergroten van zelfinzicht, of voor bepaalde werksituaties, onderzoeken van aanleg voor leiderschap, voor selectie van personeel / vacatures etc. Je krijgt een uitgebreid NEO rapport mee naar huis!
Werkgerelateerd persoonlijkheidsonderzoek (vanaf 20 jaar): Deze test meet zes werkrelevante factoren die in een uitgebreid rapport worden beschreven: Ambitie, Discipline, Sociale Competentie, Samenwerken, Dominantie en Stabiliteit. Daarnaast wordt informatie gegeven over hoe de houding is t.a.v. diverse culturen, servicegerichtheid, risicobereidheid, vasthouden aan principes. Je krijgt een afzonderlijk BIP rapport mee naar huis om nog eens rustig na te lezen.
Leervoorwaarden (tot 4-18 jaar): Er wordt geïnventariseerd in hoeverre een leerling beschikt over de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die hij/zij nodig heeft in leersituaties. Dit kan worden ingezet bij zowel kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, als bij kinderen zonder dergelijke problematiek. De visie van ouders en/of kan hierin worden meegenomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte voorwaarden. Directe voorwaarden zijn bijvoorbeeld Motivatie, Taakgerichtheid, Concentratie, Werktempo, Planmatigheid en Volharding. Indirecte voorwaarden zijn Sociale oriëntatie, Sociale positie, Relatie met de leerkracht, Relatie met medeleerlingen.
Onderzoek naar de Schoolse Vaardigheden: Ik maak hiervoor gebruik van de IDS-2 (voor zowel jeugdigen als tieners en jongvolwassenen). De tests bevatten opgaven voor o.a. Spelling, Rekenen, Lezen, Dictee.
Leren om te leren; executieve vaardigheden en functies: Dagelijks gedrag wordt gerelateerd aan executieve functies, beoordeeld door ouders, docenten en/of het kind of de jongere in de thuis- en schoolomgeving. Dit onderzoek kan worden ingezet voor een breed scala aan kinderen of jongeren over wie er zorgen bestaan wat betreft zelfsturing, zoals vaak het geval is bij aandachts- of leerproblemen, angst, depressie, trauma en diverse ontwikkelingsstoornissen (autisme, ADHD) en medische aandoeningen (zoals niet-aangeboren hersenletsel). Je krijgt inzicht in o.a.:
Inhibitie - Remmen van gedrag, gedachten en emoties.
Zicht op eigen gedrag - Invloed van eigen gedrag op anderen opmerken.
Flexibiliteit - Aanpassen aan een verandering.
Emotieregulatie - Emoties in goede banen leiden.
Uit zichzelf beginnen - Opstarten met een taak of activiteit.
Werkgeheugen - Informatie bewerken en korte tijd vasthouden.
Plannen en ordenen - Vooruitdenken en informatie ordenen.
Taakgedrag - Bijhouden (monitoren) van gedrag op taken.