Vragen, aanmelden en routebeschrijving? ===>
Peers4Parents
Ouderbijeenkomsten met 10 thema's!
Gecertificeerd Peers4Parents Facilitator:
Marije van der Molen-de Vries
De thema's vind je hiernaast!
De informatie over het programma staat hieronder!
Wil je graag ouders van (hoog-) begaafde kinderen leren kennen?
Wil je graag je verhaal doen en ervaringen uitwisselen?
Heb je behoefte aan specifieke informatie over de opvoeding van (hoog-)begaafde en (hoog-)gevoelige kinderen?
Er is nog ruimte in de groep van januari 2026 en de deadline voor aanmelden is verruimd: meld je vóór 20 december 2025 aan via:
www.hoogbegaafdadvies.nl - Aanmelden & wachttijd
Start: januari 2026: € 595
data in overleg met deelnemende ouders.
Voor mensen met een aantoonbaar minimum inkomen is er een gereduceerd tarief.
Vanaf januari 2026:
cursus van 6 avonden
d.m.v. de Positive Discipline methode
Gecertificeerde Positive Discipline Parent Educators:
Marije van der Molen-de Vries (Hoogbegaafd Advies)
en Anja de Groot (MeerdanIQ)
Meld je voor 20 december 2025 aan via: www.hoogbegaafdadvies.nl - Aanmelden & wachttijd
Bij voldoende aanmeldingen start de cursus in januari 2026.
Meld je dan aan om alvast op de lijst te worden gezet, als je hieraan wilt deelnemen. De data worden in overleg met de deelnemers vastgelegd.
Wil je liever 1 op 1 deelnemen en niet in een groepje?
Vermeld dit dan in het Aanmeldformulier, via:
Mijn Keurmerk ZZP-er Zorg:
Certificaat van Vakbevoegdheid en Vakbekwaamheid Keurmerk ZZP'er Zorg
Kwalificatieniveau 7 (HBO+/Academisch niveau).
Toegekend voor de profielen: WKKGZ solistisch, WMO en Jeugdhulp solistisch.
Registratienummer: 28485, geldig tot 01-10-2026.
Vind je het ook leuk om mee te doen aan het klanttevredenheidsonderzoek, zie: Contact.
Terugblik op de Voorlichtingsavond 22 mei 2024 Drachten
Hoogbegaafde tieners in het onderwijs: wat werkt?
Maatwerk & Tools voor tieners met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften
Veel enthousiaste reacties over de informatie die is gegeven!
Deze voorlichtingsavond krijgt waarschijnlijk wel een vervolg, want er was veel herkenning tussen ouders en de ene vraag met antwoord riep meteen weer nieuwe vragen op. De avond was echt te kort!
Samen met Ingrid en Anja, bezin ik me op een vervolg, waarbij we de vragen van ouders én de antwoorden daarop, nog meer centraal willen stellen.
De aanwezigen is inmiddels aanvullende achtergrond informatie toegestuurd! Mocht je dit onverhoopt niet hebben ontvangen, laat het mij dan weten: marije.hoogbegaafdadvies@gmail.com
Wil je aanwezig zijn bij een dergelijke voorlichtingsavond, meld je dan aan via info@faktorfier.nl !
"Conclusie
Uit ons onderzoek is gebleken dat het onderbuikgevoel “we zien de slimme kinderen niet allemaal” klopt. Hoewel leerkrachten kinderen met een hoger IQ over het algemeen ook eerder als mogelijk (hoog)begaafd zien, zijn er grote verschillen in signalering van bijvoorbeeld jongens en meisjes, en maakt ook de achtergrond van kinderen duidelijk verschil in de kans om als hoogbegaafd kind gesignaleerd te worden. Zo zijn een lage sociaal economische status en een niet-westerse herkomst van leerlingen factoren die maken dat hoogbegaafheid bij kinderen minder snel wordt herkend. Veel van deze kinderen worden onderschat en zullen daardoor minder goed passend onderwijs ontvangen.
Er zijn daarnaast ook kinderen die juist worden overschat. Kinderen waarbij (te) hoge verwachtingen bestaan, en die daardoor wellicht vaker op hun tenen moeten lopen. Ook dat maakt passend onderwijs lastig: langdurig te weinig passende uitdaging krijgen kan schadelijk zijn, maar niet de juiste ondersteuning ontvangen omdat onterecht gedacht wordt dat waar je tegenaan loopt wordt veroorzaakt door hoogbegaafdheid is óók niet fijn.
Naast het goed blijven kijken en luisteren naar leerlingen, en het volgen van hun voortgang met betrekking tot het beheersen van de lesstof, is het dus aan te raden om ook gebruik te maken van objectieve en taal-onafhankelijke signaleringsinstrumenten. Op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat elk (hoog)begaafd kind gezien wordt. Want passend onderwijs begint met een goede signalering. Zowel bij het goed ondersteunen van leerlingen met een ontwikkelingsachterstand op enig vlak, als bij het bieden van voldoende uitdaging aan makkelijk lerende kinderen."
Bron: (On)gezien - SCALIQ
Nieuws:
19 september 2023: IQ-test KIQT+ is door COTAN beoordeeld!
De COTAN is de Commissie Testaangelegenheden Nederland.
SCALIQ vermeldt op haar website:
"De KIQT+ is door de COTAN beoordeeld als een betrouwbaar instrument voor het meten van de intelligentie van (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen. De uitslag van de KIQT+ kan dan ook worden gebruikt voor onder meer keuzes op het gebied van onderwijs aan en ondersteuning van (hoog)begaafde kinderen. SCALIQ is enorm trots op en blij met deze beoordeling van COTAN, de onafhankelijke commissie die de kwaliteit van psychometrische instrumenten beoordeelt. Met name de lovende woorden op het gebied van het objectieve en duidelijke scoringssysteem en het goede testmateriaal springen eruit. De praktijk leerde ons al dat de KIQT+ zowel door diagnostici als kinderen gewaardeerd wordt vanwege het gebruiksgemak en de aansluiting bij de manier waarop (hoog)begaafde kinderen denken. Verdere details van de beoordeling van COTAN mogen we helaas niet delen, de rapportage is wel op de site van COTAN te lezen voor abonnees." ( bron: https://scaliq.com/faq/ )
Activiteiten voor hoogbegaafde kinderen, jongeren, ouders en volwassenen:
https://www.hoogbegaafdactief.nl/activiteitenplanning
https://pharosnl.nl/regios/friesland/
https://kidseropuit.nl/10-leuke-uitjes-voor-hoogbegaafde-kinderen/