Informatie voor ouders:
Mijn naam is Marije.
Mogelijk kan ik wat voor je betekenen, vanuit mijn expertise als...
... moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon
... met ruime ervaring als maatschappelijk (sociaal) werker en
gebiedsteam medewerkster Jeugd bij de gemeente
... hoogbegaafdheidsdeskundige
(RITHA-Practitioner in Gifted Education)
... Register Toegepast Psycholoog NBTP (gedragsdeskundige)
Mijn naam is Marije, 45 jaar. Ik ben getrouwd en moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon (die deze website heeft gemaakt). Na een aangepaste route in het onderwijs en het uitproberen van een veelheid aan hobby's en activiteiten, heeft hij zijn draai gevonden :-) Als moeder was ik getuige van een mooi en waanzinnig snel, intensief en uitdagend ontwikkelingsproces van onze zoon van klein mensje tot puber. En tegelijkertijd heb ik ervaren hoe intens en complex het soms kan zijn wanneer zo'n slim mensje iets minder nodig heeft (bijv. herhaling, instructie), terwijl er op andere momenten juist weer iets extra's nodig is (een inspirerend rolmodel, leren om te leren, leren om door te zetten, doorbreken van angsten, leren omgaan met intensiteit en sensitiviteit, het aanleren van een groeimindset of een aangepast schoolprogramma op jongere leeftijd). De maatschappij, ons onderwijs en zorg is daar simpelweg nog onvoldoende op ingesteld. Overal in Nederland worden echter steeds meer initiatieven zichtbaar en er zijn ook veel mogelijkheden! Je moet soms erg goed zoeken en hebt veel doorzettingsvermogen en overtuigingskracht nodig... Het helpt als je mensen en (onderwijs- en zorg) professionals om je heen kunt vinden die open staan voor de individuele behoeften van jou als ouder en jouw kind.
Waarom zet ik mij in voor hoogbegaafden?
Door mijn zoon ben ik geïnspireerd geraakt om zo'n beetje alles te lezen over hoogbegaafdheid en de thema's die daarom heen (kunnen) spelen. Het was nog een behoorlijke uitdaging om alles voor hem op maat te maken; het paste eigenlijk nooit echt goed. In mijn werk kwam ik ook steeds vaker kinderen en ouders tegen die vastgelopen waren in misdiagnoses, gebrek aan passend onderwijs of zorg die ontoereikend was. Na mijn studie Toegepaste Psychologie ben ik me gaan specialiseren in hoogbegaafdheid bij de Radboud Universiteit (RITHA). Daarna heb ik me extra verdiept in de overlap tussen hoogbegaafdheid, ADHD en ASS. Tijdens de RITHA-Practitioner in Gifted Education heb ik dit thema uitgediept in mijn eindscriptie en een Diagnostiek Model ontworpen, waarbij de diagnostiek met meer nauwkeurigheid kan worden uitgevoerd t.a.v. hoogbegaafdheid en eventuele aanwezigheid van ADHD of ASS vanuit de DSM-5.