Vragen, aanmelden en routebeschrijving? ===>
Gedrag is meestal niet wat het lijkt...
Bij hoogbegaafde mensen staan vaak één of meerdere zintuigen op scherp. Het gedrag wat zij laten zien om bepaalde prikkels te voorkomen of te reguleren, kan door leerkrachten of hulpverleners worden geïnterpreteerd als kenmerken die horen bij ADHD of ASS. Het is mogelijk dat ADHD of ASS voorkomt bij hoogbegaafden (hoewel een hoge intelligentie vaak een beschermende factor is), maar het gedrag kan ook een andere oorzaak hebben en voortkomen uit een gebrek aan uitdaging (verveling => druk, verveeld of boos gedrag) of gebrek aan sociale aansluiting met ontwikkelingsgelijken (onbegrip m.b.t. klasgenoten). Het is dus heel belangrijk om de (sociale) context waarin het kind functioneert, mee te wegen. Daarom maak ik gebruik van instrumenten, vragenlijsten en wetenschappelijk onderbouwde modellen over hoogbegaafdheid, DSM-5 en ICD-10 (handboeken voor psychologen), om zo goed mogelijk het onderscheid te maken tussen gedrag wat voortkomt uit hoogbegaafdheid, ADHD, ASS of anderszins. Het belangrijkste is echter om te achterhalen:
Welke behoeften heeft dit specifieke kind of deze specifieke leerling?
Hoe kunnen ouders en de leerkracht daarbij zo goed mogelijk proberen aan te sluiten
en het kind bieden wat nodig is om zich prettig te voelen en zichzelf goed te kunnen ontwikkelen?
Ik kan onderzoek doen en diverse instrumenten inzetten, wanneer er bijvoorbeeld naast hoogbegaafdheid vragen of problemen zijn op meerdere gebieden (zoals op sociaal, cognitief of emotioneel gebied, of bij een vermoeden van prikkelgevoeligheid, hooggevoeligheid, aandachtsproblemen of leerproblemen).
Na elk onderzoek worden specifieke adviezen gegeven (voor thuis en desgewenst voor in de klas).
Als je dat prettig vindt, kan ik opvoedingsondersteuning, Jeugd Brein Coaching, psycho educatie, individuele ondersteuning voor de leerling bieden, ondersteuning bieden van school naar ouders of van ouders richting school.