Vragen, aanmelden en routebeschrijving? ===>
Onderzoek naar de opvoedingsstrategieën van ouders en opvoedingsondersteuning:
Voor ouders en kinderen tot 17 jaar. Ik kan verschillende vragenlijsten en gerichte interviews afnemen om jullie als ouders inzicht te bieden in de opvoedstrategieën, het opvoedgedrag en het effect daarvan op jullie kind. Daarna kun je allerlei concrete handvatten krijgen over hoe je de opvoedingsstijl kunt aanpassen om de situatie te verbeteren. Daarbij kan ik als Positive Discipline Parent Educator gerichte psycho educatie en adviezen aanbieden. Het is mogelijk om Positive Discipline individueel (als ouder-paar of als één-ouder) te volgen of in een groep met andere ouders van (hoog-) begaafde kinderen.
Onderzoek naar de algemene, sociale en emotionele ontwikkeling en emotieregulatie + ondersteuning hierbij:
Ontwikkelingsanamnese hoogbegaafdheid (gesprek met ouders over de ontwikkeling van het kind van baby tot nu). Dit kan meerwaarde hebben bij een vermoeden van hoogbegaafdheid, om de vroege signalen hiervan op te sporen.
Ontwikkeling en gedrag op Sociaal en Emotioneel gebied (4-18 jaar); hiervoor kunnen interviews, interactieve en digitale tests en vragenlijst onderzoek worden ingezet, met als doel: inventariseren van gedrag van jeugdigen en krijgen van inzicht in kenmerken van hoogbegaafdheid, algemene angst, sociale angst, ADHD, autisme, stemmingsproblemen, anti-sociaal gedrag, oppositioneel-opstandig gedrag, agressief gedrag.
Ontwikkeling op diverse andere gebieden (zoals hechting, zelfbeeld, zelfredzaamheid, zelfstandigheid, somberheid en trauma); hiervoor zijn diverse opties en mogelijkheden, zoals vragenlijstonderzoek en de inzet van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren & Time Line Therapy: ik ben master practitioner NLP & TLT).
Sociale informatieverwerking (8 t/m 17 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes als het gaat om sociale informatieverwerking, je gedrag en eventuele problemen die zich voordoen in sociale situaties, waarvoor concrete en praktische tips worden gegeven. D.m.v. op de leeftijd afgestemde interactieve video's waarin problemen in sociale situaties worden geschetst, kan het volgende in kaart wordt gebracht;
waarnemen en herkennen van problemen in sociale situaties
interpreteren van de situaties
het stellen van doelen
het formuleren van diverse reacties op de situaties
deze reacties afwegen en de beste eruit selecteren
het uitvoeren van de reactie.
Emotionele IQ (8 t/m 18 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten. Het volgende wordt in kaart gebracht;
bewust worden van eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
bewust worden van emoties van anderen en empathie ontwikkelen
emotieregulatie en beheersen van impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Sensorische informatieverwerking + maatwerk interventieprogramma (0-15 jaar), De visie van ouders en/of leerkrachten kan worden meegenomen (zelfrapportage, ouder- en leerkrachtvragenlijsten) en ook kunnen signalen van ADHD en ASS worden gesignaleerd, sensorische informatieverwerkingspatronen van kinderen worden opgespoord en vastgelegd. Inzage hierin kan helpend zijn voor ouders en school om vast te stellen wat de invloed is van sensorische informatieverwerking op functionele participatie in de context van het gezin, de school en de buurt van het kind.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid.